VinziRast-mittendrin, un projecte inclusiu d’habitatge social i integració comunitària a Viena

VinziRast-mittendrin, un projecte inclusiu d’habitatge social i integració comunitària a Viena
VinziRast Viena
Un projecte pioner que combina habitatge, empleabilitat i educació per a persones que estaven en situació de sensellarisme i estudiants

VinziRast-mittendrin és un projecte innovador d’habitatge social a Viena, creat el 2013, que reuneix persones que estaven en situació de sensellarisme i estudiantat universitaris en un entorn de convivència compartida. La comunitat és intencionadament diversa, integrant persones amb diferents trajectòries de vida, procedències culturals i grups d’edat. Aquest entorn inclusiu fomenta la confiança, la integració social i el desenvolupament personal. La residència acull 26 persones distribuïdes en deu apartaments compartits, amb dues o tres persones per unitat. Cada apartament ofereix habitacions privades per a la intimitat, mentre que les zones comunes com les cuines, sales d’estar, tallers i terrassa proporcionen espais per a la interacció social i l’adquisició de competències.
El projecte també incorpora una iniciativa gastronòmica integradora, el VinziRast-Lokal mittendrin, on els residents que estaven en situació de sensellarisme incrementen la seva empleabilitat amb una experiència professional a la cuina i en el servei. Compten amb el suport del personal i de voluntaris, i el menú posa l’accent en plats vegetarians i vegans que reflecteixen la diversitat cultural de l’equip. Altres programes inclouen VinziRast-Chance, que ofereix formació professional i cursos d’idiomes per a persones en procés d’asil, i VinziRast am Land, un projecte comunitari rural que combina treball agrícola amb integració social.
VinziRast-mittendrin funciona gràcies al suport de voluntaris i donacions. El projecte posa l’accent en la convivència comunitària com a camí cap a la recuperació, l’empoderament i la participació social.
Localització
Àustria
Col·laboradors / Finançadors
VinziRast Viena, voluntaris i donants individuals, suport d’organitzacions i socis locals
Gènesi
VinziRast-mittendrin va ser creat el 2013 per VinziRast Viena per integrar persones que estaven en situació de sensellarisme i estudiants en un entorn de convivència comunitari i de suport. El projecte es va dissenyar per promoure la inclusió social, la recuperació psicològica i el desenvolupament personal a través de la vida compartida diària.
Nivell d’implementació
El projecte proporciona habitatge a 26 residents en deu apartaments compartits. S’han creat altres iniciatives amb un enfocament similar, com VinziRast-Chance i VinziRast am Land. L’elevada participació de voluntaris i els resultats socials i psicològics positius entre els residents demostren l’èxit i l’impacte durador del projecte.
Banc d’innovacions
Benestar digital: de la prevenció a l’abordatge de l’addicció a les pantalles
Desconnecta (Catalunya) i Créixer en un món de pantalles (Catalunya).…
Segona Jornada Anual de la Xarxa Rehab-Lab a Barcelona
La Segona Jornada Anual de la Xarxa Rehab-Lab va reunir…
ConfIA, IA per humanitzar la consulta de salut mental
ConfIA és una eina basada en intel·ligència artificial que automatitza…
Obrim la convocatòria al Premi a la Integració Social a través de la Digitalització 2026
Fins al 16 d’octubre de 2026 poden presentar-se candidatures del…
Les entitats d’iSocial viatgen a Bolonya, en el 4t Innotrip per a les entitats membres
La visita a entitats i serveis de la ciutat de…
Teixir comunitat: experiències per fer front a la soledat no desitjada
Vincles Alt Pirineu-Aran (Catalunya) i Ogénie (França). Realitzat el 02/06/2026.







