ATENEA, dispositiu adaptat per combatre la bretxa digital
Dispositiu adaptat que contribueix a la transformació digital i tecnològica dels serveis socials, posant al centre la ciutadania més vulnerable
El sistema ATENEA utilitza un telèfon mòbil sense botons amb una interfície d’usuari molt simplificada que permet que grups vulnerables, com les persones grans o les persones amb discapacitat, puguin gestionar les seves necessitats bàsiques i sol·licitar serveis socials de manera digital. El dispositiu només requereix l’ús de la veu i funciona a través d’un voicebot (robot de veu) que combina el processament del llenguatge natural i la intel·ligència artificial per entaular converses fluïdes i àgils amb els usuaris.
L’objectiu principal és reduir la bretxa digital i assegurar que tothom tingui accés a la tecnologia necessària per millorar la seva qualitat de vida. D’altra banda, ATENEA també busca mitigar la soledat no desitjada gràcies a la possibilitat de comunicar-se de manera senzilla amb l’entorn proper, així com augmentar la seguretat personal a través de la sol·licitud d’assistència en casos d’emergència.
A més, l’eina també facilita l’accés a béns bàsics com els aliments a través de compres en línia, ajuda les persones a orientar-se en l’espai i el temps, i simplifica la interacció amb els serveis socials mitjançant la programació de cites i la comunicació directa amb referents socials.
Característiques de la innovació
Localització
Catalunya
Col·laboradors / Finançadors
Momentum Analytics, Samsung, Microsoft, Verbio, Raona, Secretaria de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, Agència de Ciberseguretat de Catalunya, Universitat de Barcelona, Fons Next Generation EU a través del Departament de Drets Socials
Gènesi
ATENEA es va presentar el 17 d’octubre de 2023 al Congrés Smart City Expo, en l’acte sobre “Solucions innovadores d’inclusió social”, organitzat per Momentum Analytics i el grup ABD. La prova pilot va comptar amb la participació de cinc ajuntaments (Sant Feliu de Llobregat, Mollet del Vallès, Premià de Mar i Manlleu i la Vall d’Aran) i de 500 persones usuàries.
Nivell d’implantació
El Grup ABD ha acompanyat durant el darrer any a 160.805 persones, entre elles 1.675 persones en grans en serveis d’atenció domiciliària, residències i habitatges amb serveis de suport, i 330 persones amb discapacitat intel·lectual.
Banc d’innovacions