Servei de teleassistència predictiva en l’atenció domiciliària
Servei de teleassistència predictiva en l’atenció domiciliària
Fundació Adinberri, Eusko Jaurlaritza (Govern Basc)
Teleassistència predictiva que permet actuar de manera preventiva i personalitzada
La Fundació Adinberri ha posat en marxa un servei de teleassistència predictiva que permet anticipar i actuar a través d’un pla d’intervenció personalitzada basat en el model 4P: predicció, prevenció, personalització i participació. La iniciativa vol oferir una resposta a problemàtiques socials com la soledat, la seguretat a les llars, el maltractament, el deteriorament cognitiu i la manca de suport sociofamiliar.
El model predictiu funciona a través de solucions tecnològiques com el processament de la parla, l’analítica avançada, la intel·ligència artificial, el Big Data, l’IoT (internet de les coses) i les tecnologies que faciliten la interoperabilitat i l’estandardització, com les plataformes obertes.
El sistema s’integrarà en el Servei Públic de Teleassistència d’Euskadi (betiON), un servei que permet que els usuaris es comuniquin amb professionals especialitzats en situacions d’emergència o de risc. BetiON pot ser utilitzat per persones majors de 75 anys que viuen soles, persones majors de 65 anys en situació o risc de dependència, persones amb diferents tipus de discapacitat o malalties mentals i persones en situació d’aïllament social.
Localització
Euskadi
Col·laboradors / Finançadors
Tunstall Televida, Igualatori Mèdic Quirúrgic (IMQ) i Gestió de Serveis Residencials (GSR)
Gènesi
L’any 2008, la Llei de Serveis Socials va atribuir al Govern Basc la provisió de la teleassistència. Més tard, l’any 2011, es va crear BetiON, un servei promogut pel Departament d’Ocupació i Polítiques Socials, amb la coordinació sociosanitària com a eix vertebrador.
L’any 2023, la Fundació Adinberri es va reunir amb els Ajuntaments d’Oarsoaldea per presentar, conjuntament amb el Govern Basc, el projecte de teleassistència predictiva. Aquest té una durada de 18 mesos i s’està portant a terme a 100 domicilis d’usuaris actuals de BetiON. El projecte utilitza eines tecnològiques innovadores com la Intel·ligència Artificial, el Big Data, l’analítica avançada, el processament de la parla i el IoT (internet de les coses).
Nivell d’implantació
Les últimes dades disponibles del servei BetiON, de l’any 2022, registren més de 63.000 persones usuàries. Això suposa un increment interanual del 0,7% respecte a 2021. A més, l’any 2022, s’han rebut 373.776 trucades a través de les terminals de teleassistència i del polsador. D’altra banda, segons BetiON, l’índex de satisfacció general dels usuaris, l’any 2022, és de 4,5 sobre 5.
Banc d’innovacions