wSocial, plataforma que integra la intel·ligència artificial per millorar la intervenció dels serveis socials

Publicacions Banc d’innovacions

wSocial, plataforma que integra la intel·ligència artificial per millorar la intervenció dels serveis socials

Generalitat de Catalunya. Departament de Drets Socials

wSocial, és una eina que utilitza la intel·ligència artificial facilita per millorar la intervenció dels serveis socials

Wsocial (1) min

Actualment, la gestió d’informació massiva representa un repte per a la gestió dels serveis socials. wSocial és una eina que permet centralitzar informació amb l’objectiu d’agilitzar els processos administratius i facilitar la tasca dels professionals.

wSocial és un dels sistemes d’informació integrats a la plataforma eSocial, dirigida a fomentar la Transformació Digital al Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya. Aquesta plataforma centralitza i coordina dotze sistemes d’informació (SSII) que cobreixen diversos àmbits dels serveis socials, amb l’objectiu d’homogeneïtzar els processos de treball i facilitar informació completa i actualitzada als professionals dels serveis socials. Dins d’aquest ecosistema digital, wSocial és l’eina prevista per a la intervenció social.

wSocial connecta i estandaritza els sistemes d’informació de les diferents àrees bàsiques de serveis socials (ABSS) i de Drets Socials. A més, disposa de dades de Salut i està preparat per poder accedir a informació d’altres sistemes com Educació o Justícia i d’altres administracions com l’Agència Tributària o la Seguretat Social.

L’eina incorpora un visor de dades de la ciutadania, per tal d’oferir una atenció global i integrada centrada en les seves necessitats. La centralització de dades facilita la planificació d’intervencions, millora l’avaluació dels serveis oferts i augmenta la transparència dels processos, permetent un seguiment més clar i efectiu de cada tràmit.

wSocial utilitza un vocabulari codificat i estandarditzat, anomenat diccionari Intersocial, que possibilita interoperar amb altres serveis socials i altres àmbits d’actuació. Aquest vocabulari inclou termes específics que ajuden a identificar problemàtiques socials o situacions de risc, i està basat en l’estàndard internacional SNOMED CT. A mesura que s’introdueixen dades, recollides normalment a través d’una entrevista entre la persona usuària i la professional social, wSocial detecta de manera automàtica aquestes paraules i termes predeterminats. Gràcies a l’ús d’algoritmes especialitzats, permet així detectar situacions de vulnerabilitat i facilita als professionals formular propostes sobre diferents maneres d’intervenir. Pròximament, wSocial també permetrà gravar, transcriure i traduir automàticament les entrevistes realitzades.

El seu objectiu és simplificar els processos administratius i operatius dels serveis socials, per tal que els professionals puguin destinar més recursos a l’atenció directa a les persones. L’eina proposa un nou model d’intervenció social àgil que millora la qualitat de les relacions entre professionals i ciutadania, oferint un servei més eficaç i accessible.

Banc d’innovacions

Usuari utilitzant wSocial

Jordi Amat, director de l’Àrea de TIC del Departament de Drets Socials i Inclusió: “L’objectiu de wSocial és que la informació estigui al servei de tot l’ecosistema social”

Jordi Amat és director de l’Àrea de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions del Departament de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat de Catalunya. Parlem amb ell per conèixer la nova eina wSocial, el seu funcionament i quin és el desplegament previst.
Fotografia de grup després de l'entrega del premi a la Integració Social a través de la tecnologia, categoria dels premis d'Innovació Social de Catalunya GrausTIC patrocinada per iSocial

La Fundació iSocial i GrausTIC atorguen el Premi a la Integració Social a través de la Digitalització a l’app Dinder Club

Amb aquest premi, la Fundació iSocial vol reconèixer la tasca de Dinder Club, la primera aplicació de cites i plans d’oci per a persones amb discapacitat intel·lectual. Aquesta iniciativa pionera aposta per la inclusió social a través de la tecnologia, oferint un entorn segur i accessible per facilitar relacions personals i activitats grupals.
Innobreak - Professionalitzar el suport entre iguals: transformar l’atenció des de l’experiència compartida

Professionalitzar el suport entre iguals: transformar l’atenció des de l’experiència compartida

Entre iguals (Catalunya) i Mental Health Support Services for the Elderly (Finland). 2 de desembre del 2025, de 9:00 h a 10:30 h. Inscripcions obertes.
Rehab Lab rep guardó Prácticas con Impacto. Toni Codina, de la Fundació iSocial, i Joel Costa, d'Ampans, recullen el premi min

La Xarxa Rehab-Lab, reconeguda per Plena Inclusión com a “Práctica con Impacto”

La Fundació iSocial va participar a la trobada estatal “Prácticas con Impacto” organitzada per Plena Inclusión a Sevilla, on vam presentar la Xarxa Rehab-Lab davant més de 500 professionals i entitats del sector de la discapacitat intel·lectual
Els participants de la 2a Crida del HISS en una foto de grup, amb el logo del HISS. iSocial hi ha participat amb el projecte Nidus Desinstitucionalització.

iSocial participa a la cloenda de la 2a Crida del Programa Transforma del HISS amb el projecte Nidus Desinstitucionalització

A la cloenda de la 2a Crida del Programa Transforma del HiSS, iSocial ha presentat els resultats del projecte Nidus Desinstitucionalització, que aposta per l’ús d’aquesta app com a suport per a persones amb problemes de salut mental en el seu camí cap a la vida independent
Una iniciativa pionera de suport entre iguals a Catalunya que ofereix acompanyament basat en l’experiència viscuda per a persones amb trastorns greus de salut mental

Entre Iguals, Suport entre Iguals per a la Recuperació en Salut Mental

Una iniciativa pionera de suport entre iguals a Catalunya que ofereix acompanyament basat en l’experiència viscuda per a persones amb trastorns greus de salut mental