wSocial, plataforma que integra la intel·ligència artificial per millorar la intervenció dels serveis socials

wSocial, plataforma que integra la intel·ligència artificial per millorar la intervenció dels serveis socials
Generalitat de Catalunya. Departament de Drets Socials
wSocial, és una eina que utilitza la intel·ligència artificial facilita per millorar la intervenció dels serveis socials

Actualment, la gestió d’informació massiva representa un repte per a la gestió dels serveis socials. wSocial és una eina que permet centralitzar informació amb l’objectiu d’agilitzar els processos administratius i facilitar la tasca dels professionals.
wSocial és un dels sistemes d’informació integrats a la plataforma eSocial, dirigida a fomentar la Transformació Digital al Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya. Aquesta plataforma centralitza i coordina dotze sistemes d’informació (SSII) que cobreixen diversos àmbits dels serveis socials, amb l’objectiu d’homogeneïtzar els processos de treball i facilitar informació completa i actualitzada als professionals dels serveis socials. Dins d’aquest ecosistema digital, wSocial és l’eina prevista per a la intervenció social.
wSocial connecta i estandaritza els sistemes d’informació de les diferents àrees bàsiques de serveis socials (ABSS) i de Drets Socials. A més, disposa de dades de Salut i està preparat per poder accedir a informació d’altres sistemes com Educació o Justícia i d’altres administracions com l’Agència Tributària o la Seguretat Social.
L’eina incorpora un visor de dades de la ciutadania, per tal d’oferir una atenció global i integrada centrada en les seves necessitats. La centralització de dades facilita la planificació d’intervencions, millora l’avaluació dels serveis oferts i augmenta la transparència dels processos, permetent un seguiment més clar i efectiu de cada tràmit.
wSocial utilitza un vocabulari codificat i estandarditzat, anomenat diccionari Intersocial, que possibilita interoperar amb altres serveis socials i altres àmbits d’actuació. Aquest vocabulari inclou termes específics que ajuden a identificar problemàtiques socials o situacions de risc, i està basat en l’estàndard internacional SNOMED CT. A mesura que s’introdueixen dades, recollides normalment a través d’una entrevista entre la persona usuària i la professional social, wSocial detecta de manera automàtica aquestes paraules i termes predeterminats. Gràcies a l’ús d’algoritmes especialitzats, permet així detectar situacions de vulnerabilitat i facilita als professionals formular propostes sobre diferents maneres d’intervenir. Pròximament, wSocial també permetrà gravar, transcriure i traduir automàticament les entrevistes realitzades.
El seu objectiu és simplificar els processos administratius i operatius dels serveis socials, per tal que els professionals puguin destinar més recursos a l’atenció directa a les persones. L’eina proposa un nou model d’intervenció social àgil que millora la qualitat de les relacions entre professionals i ciutadania, oferint un servei més eficaç i accessible.
Característiques de la innovació
Localització
Catalunya
Col·laboradors / Finançadors
Unió Europea. Fons de Desenvolupament Regional, Next Generation Catalunya, Generalitat de Catalunya, Gneralitat de Catalunya. Departament de Drets Socials
Gènesi
WSocial va ser impulsat l’any 2023 dins el pla de transformació digital impulsat per la Generalitat de Catalunya.
Nivell d’implementació
wSocial es va posar en funcionament com a pilot i amb dades fictícies el passat mes de febrer de 2024 en set àrees bàsiques de Val d’Aran, Manresa, Vic, Amposta, Esplugues de Llobregat, Hospitalet de Llobregat i Consell Comarcal de la Selva.

Banc d’innovacions