La Intel·ligència Artificial en els Serveis Socials: Anàlisi predictiva i identificació de necessitats d’intervenció 

Campus InnoBreaks

La Intel·ligència Artificial en els Serveis Socials: Anàlisi predictiva i identificació de necessitats d’intervenció 

Innobreak AI Serveis Socials

wSocial (Catalunya) i Nrativ (Suècia). Dimecres, 9 d’octubre del 2024. Inscripcions obertes

Webinar en català i anglès, amb traducció simultània al català i al castellà.

La Intel·ligència Artificial (IA) és probablement l’eina més innovadora i rellevant dels últims temps. Les seves possibilitats són molt nombroses, i en el camp dels Serveis Socials, comporta importants oportunitats de millorar la qualitat i l’eficiència dels serveis.

Els algoritmes de la IA permeten analitzar dades procedents de diverses fonts (com registres d’habitatge, bases de dades sanitàries i l’ús de serveis socials) per identificar patrons i factors de risc. Mitjançant models predictius, la Intel·ligència Artifical és capaç de detectar necessitats urgents, optimitzar la distribució de recursos i facilitar la intervenció anticipada. A més, permet adaptar-se a les necessitats individuals, oferint un suport personalitzat i ajustat a cada situació, la qual cosa contribueix a millorar notablement els resultats dels serveis socials.

Ara bé, malgrat els avantatges, la implementació de les eines basades en IA en els serveis socials també planteja reptes com la protecció de la privacitat, la seguretat de les dades i la necessitat de formació per als professionals del sector, aspectes que resulten essencials per garantir que la tecnologia sigui utilitzada de manera ètica i apropiada.

En aquest Innobreak, us presentem dues iniciatives pioneres i exemples de bones pràctiques que incorporen la IA per a donar suport a la intervenció social:

  • wSocial (Catalunya) és una eina impulsada pel Departament de Drets Socials i basada en la Intel·ligència Artificial que, mitjançant l’ús de paraules clau, permet detectar situacions de vulnerabilitat i fer-hi propostes d’intervenció. Focalitzada en l’atenció a les persones, agilitza tràmits, automatitza tasques i facilita la informació per a la presa de decisions, la planificació, l’avaluació i la transparència. Actualment, s’ha implementat en els serveis socials de Manresa, Vic, Aran i Esplugues de Llobregat, i s’anirà desplegant progressivament a totes les Àrees Bàsiques dels Serveis Socials de Catalunya
  • Nrativ (Suècia) és un model d’Intel·ligència Artificial que permet automatitzar i optimitzar el procés de lectura i anàlisi d’informes basats en text, creant categories úniques i visualitzant tendències al llarg del temps, cosa que facilita la revisió de les dades, especialment quan la gestió d’aquestes és complexa. Aplicant el model d’IA de Nrativ a les seves dades, el govern local de Helsingborg pot seguir i assegurar la millora dels seus serveis, amb especial focus en les persones amb discapacitat i l’atenció a la tercera edat.

Ponents:

  • Jordi Amat, wSocial (Catalunya)
  • Niels Bergsten, Nrativ (Suècia)

Innobreaks

Innobreak 03.12 - Facilitar l'accés a oci i serveis: Apps de suport a familiars de persones amb discapacitat

Facilitar l’accés a oci i serveis: Apps de suport a familiars de persones amb discapacitat

Jooay (Canada) i VinculApp (Catalunya). Dimarts, 3 de desembre del 2024, a les 15h. Inscripcions obertes
Innobeak - Serveis innovadors en drogodependencia

Serveis innovadors en drogodependències: suport a les famílies i prevenció de riscos

BRUS (Dinamarca) i Energy Control (Catalunya). Realitzat el 02/07/24
Persona en situació de sensellarisme

Sensellarisme i tecnologia: Eines per recuperar el vincle amb la comunitat

Entourage (França) i Nidus (Catalunya). Realitzat el 05/06/2024.
Eines i serveis per detectar el ciberassetjament

Eines i serveis per afrontar el ciberassetjament i altres vulnerabilitats juvenils en l’entorn digital

Webinar d’innovació social. Digital Streetwork (Alemanya) i B-resol (Catalunya). Realitzat el 09/04/24.
Innobreak - Digitalitzar els serveis socials

Digitalitzar els serveis socials. Apps de suport a usuaris i professionals

Reconnect (França) i Gàvius (Catalunya). Realitzat el 06/02/2024.
Innobreak Educant en el benestar emocional

Educant en el benestar emocional i la salut mental

SOM 360º (Catalunya) i Programa KOA (Catalunya). Realitzat el 12/12/2023.