STOP, intel·ligència artificial per prevenir el suïcidi
Projecte de recerca per prevenir el suïcidi a través d’intel·ligència artificial aplicada a les xarxes socials
Segons les últimes dades de l’INE, 4.227 persones van morir per suïcidi l’any 2022 a Espanya. És la xifra més alta registrada mai a l’Estat. Una de les dades que preocupa més és l’augment del suïcidi entre els adolescents, ja que els casos han crescut significativament, de 53 a 75, respecte el 2021. Segons l’OMS, cada suïcidi suposa un impacte emocional greu, com a mínim, en sis persones de l’entorn de la víctima.
STOP és un projecte de recerca que estudia els problemes de salut mental a les xarxes socials a través de la intel·ligència artificial. L’objectiu és trobar patrons relacionats amb l’alt risc de suïcidi i amb altres trastorns que poden derivar en aquesta problemàtica, com la depressió o els trastorns de conducta alimentària. Quan es detecta un usuari que coincideix amb un perfil de risc, es genera una campanya dirigida de prevenció que inclou informació com el Telèfon de l’Esperança, disponible 24 hores al dia, i altres línies telefòniques de prevenció del suïcidi.
Alguns indicadors que es tenen en compte són, per exemple, les hores a les quals la persona publica el contingut, les interaccions que rep d’altres usuaris, els seus interessos i el tipus de publicacions. L’equip, format per psicòlegs, enginyers i psiquiatres, ha desenvolupat algoritmes que detecten patrons de comportament suïcida amb un 85% de precisió a través de textos, imatges i activitats socials a Twitter.
Característiques de la innovació
Localització
Barcelona, Catalunya
Col·laboradors / Finançadors
UAB, l’Hospital Parc Taulí de Sabadell i Fundació Ajuda i Esperança
Gènesi
STOP neix a inicis de l’any 2017. La impulsora del projecte, Ana Freire, investigadora en el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF, va trobar-se amb un cas a Facebook que li va inspirar a crear la plataforma. Una dona va compartir una carta d’acomiadament a la xarxa social, on prèviament ja havia donat senyals d’alerta, i més tard es va llevar la vida. Aquest cas va portar Freire a investigar i portar a terme un projecte de prevenció i intervenció a les xarxes socials, ja que hi havia poques iniciatives en aquest sentit.
Nivell d’implantació
L’any 2020, STOP va realitzar una campanya dirigida durant l’època de Nadal a través de Facebook i Instagram. Durant 24 dies, es va arribar a 667.655 persones, amb el nombre més gran de visualitzacions l’1 de gener: 90.993. Segons l’organització del projecte, s’han incrementat un 60% de les trucades a la línia directa de prevenció de suïcidi procedents de les xarxes socials.
Banc d’innovacions