ELDCARE, prevenció de la soledat i dels riscos socials i sanitaris associats a l’envelliment

ELDCARE, prevenció de la soledat i dels riscos socials i sanitaris associats a l’envelliment
ABD Associació Benestar Desenvolupament

Eina de recordatori personalitzada per a persones que viuen soles i necessiten suport per millorar la seva autonomia
L’Eldcare és una eina de recordatori, personalitzada (personalised reminder tool) i equipada amb una pantalla i un altaveu, desenvolupada per a persones que viuen soles a casa seva i necessiten un suport per millorar la seva autonomia. Es tracta d’un dispositiu intel·ligent desenvolupat i millorat per ABD, una eina tecnològica innovadora de prevenció de la soledat no desitjada i dels riscos socials i sanitaris associats a l’envelliment.
El dispositiu ofereix recordatoris diaris personalitzats en format audiovisual, amb l’objectiu de millorar la seguretat, prevenir accidents a casa, reduir la sensació de soledat en les persones grans i millorar l’alfabetització digital. Sense necessitat de connexió Wi-Fi, l’Eldcare llança vídeos breus gravats per professionals i/o persones properes a la persona usuària, com ara: “recorda que tens una cita amb el metge avui a les 10 del matí” o “recorda apagar la calefacció abans d’anar a dormir” o “recorda beure aigua i utilitzar l’ajuda del caminador a casa”, o els passos a seguir per a utilitzar l’smartphone i fer una videotrucada.
Aquesta eina no és invasiva ni intrusiva amb la privacitat de les persones així com és molt intuïtiva en el seu ús, respectant les preferències i necessitats de les persones grans, doncs sempre s’acorda amb elles el tipus de missatge i l’horari en què es reprodueixen els vídeos. A més, no reprodueix una veu de robot aleatòria, sinó la imatge i la veu d’algú que coneixen i en qui confien.
Per tant, es tracta d’una solució d’atenció centrada en la persona, basada i desenvolupada en les necessitats verbalitzades de la persona, seguint el camí cap a l’e-health i integrant noves vies de col·laboració entre els serveis sociosanitaris, prevenint situacions de risc que podrien tenir un gran impacte social i econòmic en l’àmbit de salut i Serveis Socials.
A causa de la pandèmia per COVID-19, en la que la bretxa digital és va fer encara més visible, s’ha repensat l’ús de l’Eldcare, portant-lo a les llars de persones amb un nivell molt baix d’alfabetització digital per tal d’acompanyar-les en el procés d’aprenentatge sobre l’ús del seu smartphone des de la distància.
Característiques de la innovació
Localització
Espanya
Col·laboradors / Finançadors
Diversos ajuntaments
Gènesi
Va néixer fa anys com un projecte pilot per a les persones usuàries del Servei d’Atenció a Domicili.
Nivell d’implantació
En fase de millora. S’ha instal·lat en més de 100 llars. Ha contribuït a la millora del nivell d’alfabetització digital de més de 60 persones en tot el territori espanyol.

Banc d’innovacions
ConfIA, IA per humanitzar la consulta de salut mental
ConfIA és una eina basada en intel·ligència artificial que automatitza…
SafeSpace d’EnableMe, inclusió digital i suport per a la revelació de discapacitats no visibles
Una eina confidencial per al lloc de treball que facilita…
Speechlabel, etiquetes d’àudio que augmenten l’accessibilitat quotidiana
Una aplicació mòbil amb etiquetatge d’objectes activat per veu per…
Casal TV, centre social virtual per a persones grans mitjançant televisió interactiva
Un servei comunitari remot, basat en la televisió, per reduir…
Dinder Club, una aplicació de cites i plans socials per a persones amb discapacitat intel·lectual
App que facilita connexions socials, afectives i romàntiques segures per…
Aquí la Sole, campanya contra la soledat juvenil
Campanya de sensibilització orientada a la joventut per abordar la…






