Banc d’innovacions en acció social

Ipso, servei internacional de suport psicosocial peer-to-peer
International Psychosocial Organization (Ipso)

Servei internacional de salut mental i suport psicosocial peer-to-peer que s’ofereix offline i online en més de 20 llengües (com l’àrab, el farsi o el panjabi, entre altres), i que compta avui amb més de 200.000 beneficiaris, principalment persones immigrades, refugiades o víctimes de conflictes armats.

Els consellers o orientadors d’Ipso són altres persones del mateix origen que són prèviament formades en Value Based Counseling (orientació basada en valors), un tipus d’intervenció a curt termini que busca establir empatia amb la persona atesa i donar-li suport sense cap tipus de prejudicis. A més, la pluralitat sociocultural que permet aquesta metodologia facilita que pugui ser implementada per adaptar-se a diferents contextos i donar servei a un nombre molt alt i divers d’usuaris.

Es tracta d’un servei peer-to-peer, que serveix per empoderar ambdues parts, i que alhora busca evitar que les adversitats o situacions traumàtiques que s’han viscut es cronifiquin o condueixin a problemes més greus, al mateix temps que ajuden en la integració social.

Els serveis d’Ipso s’han estès molt en alguns països com l’Afganistan, on és present arreu del país a través del servei públic de salut. La formació dels consellers o orientadors es fa principalment a Alemanya, a les seus d’Ipso a Berlin, Erfurt i Hamburg, on preparen persones immigrades perquè facin aquesta funció. A altres països, com Jordània, Iraq, Haití i altres, també s’ha estès el servei d’Ipso a través d’organitzacions col·laboradores.

Les sessions de suport psicosocial es poden realitzar de forma presencial però també de forma online a través d’una plataforma de vídeo segura anomenada ipso-care.com, i això ha permès que l’abast territorial d’Ipso hagi esdevingut molt més ampli, i alhora imprescindible durant la pandèmia de la Covid-19.

És un servei disponible en més de vint llengües, com l’àrab, el farsi, l’anglès, el francès, el rus, el turc o el panjabi entre d’altres, perquè es considera de vital importància que les persones que reben aquest servei puguin expressar-se en la seva llengua materna.

Sessió d’acompanyament peer-to-peer. Extreta de la pàgina web d’Ipso.

Tipus d’activitat:

Organització innovadora

Localització:

Alemanya i Afganistan

Col·laboradors / Finançadors:

German Cooperation, GIZ, The Colombo Plan, be Berlin, Freistaat Thüringen, Michael Otto Stiftung, Caritas International, Malteser, Zalando, Skala, Ashoka, Rotary Club Konstanz-Mainau, Charité Universitätsmedizin Berlin, Bundesministerium für Gesundheit.

Gènesi:

L’any 2004 la psicoanalista alemanya Inge Missmahl va visitar Kabul, a l’Afganistan, i va adonar-se que un 60% de la població tenia indicis de depressió. Això la va portar a posar en marxa l’organització Ipso, per poder oferir una metodologia de suport psico-social eficaç i accessible en el context de la realitat afgana.

Nivell d’implantació:

L’any 2019 Ipso va tenir més de 200.000 beneficiaris arreu del món. Dins d’aquest nombre s’hi inclouen les més de 67.000 sessions de suport psico-social realitzades, tant presencials com virtuals. Els consellers psicosocials van provenir aquell any de 21 països (Afganistan, Canadà, Guinea, Rússia, Somàlia, Espanya, Ucraïna, Síria, etc.) i van realitzar intervencions en 16 idiomes diferents.

Pin It on Pinterest

Comparteix