Ipso, servei internacional de suport psicosocial peer-to-peer

Publicacions Banc d’innovacions

Ipso, servei internacional de suport psicosocial peer-to-peer

International Psychosocial Organization (Ipso)

Ipso, servei internacional de suport psicosocial peer-to-peer

Sessió d’acompanyament peer-to-peer. Extreta de la pàgina web d’Ipso.

Servei internacional de salut mental i suport psicosocial peer-to-peer que s’ofereix offline i online en més de 20 llengües (com l’àrab, el farsi o el panjabi, entre altres), i que compta avui amb més de 200.000 beneficiaris, principalment persones immigrades, refugiades o víctimes de conflictes armats.

Els consellers o orientadors d’Ipso són altres persones del mateix origen que són prèviament formades en Value Based Counseling (orientació basada en valors), un tipus d’intervenció a curt termini que busca establir empatia amb la persona atesa i donar-li suport sense cap tipus de prejudicis. A més, la pluralitat sociocultural que permet aquesta metodologia facilita que pugui ser implementada per adaptar-se a diferents contextos i donar servei a un nombre molt alt i divers d’usuaris.

Es tracta d’un servei peer-to-peer, que serveix per empoderar ambdues parts, i que alhora busca evitar que les adversitats o situacions traumàtiques que s’han viscut es cronifiquin o condueixin a problemes més greus, al mateix temps que ajuden en la integració social.

Els serveis d’Ipso s’han estès molt en alguns països com l’Afganistan, on és present arreu del país a través del servei públic de salut. La formació dels consellers o orientadors es fa principalment a Alemanya, a les seus d’Ipso a Berlin, Erfurt i Hamburg, on preparen persones immigrades perquè facin aquesta funció. A altres països, com Jordània, Iraq, Haití i altres, també s’ha estès el servei d’Ipso a través d’organitzacions col·laboradores.

Les sessions de suport psicosocial es poden realitzar de forma presencial però també de forma online a través d’una plataforma de vídeo segura anomenada ipso-care.com, i això ha permès que l’abast territorial d’Ipso hagi esdevingut molt més ampli, i alhora imprescindible durant la pandèmia de la Covid-19.

És un servei disponible en més de vint llengües, com l’àrab, el farsi, l’anglès, el francès, el rus, el turc o el panjabi entre d’altres, perquè es considera de vital importància que les persones que reben aquest servei puguin expressar-se en la seva llengua materna.

International Psychosocial Organization (Ipso)

Banc d’innovacions

Aplicació de suport a la lectura

DiLoFácil, aplicació que facilita la lectura a persones amb discapacitats cognitives

DiLoFácil és una aplicació que fa més accessible la lectura a persones amb dificultats cognitives o a persones que necessiten algun suport per llegir
assistent virtual AIMA

AiMA, assistent virtual per combatre la soledat de persones grans

AiMA és una assistent virtual que ofereix acompanyament per combatre la soledat de les persones gran
Ulleres que faciliten la comunicació de persones amb dificultats auditives

LEION Hey, ulleres intel·ligents de reconeixement automàtic de veu

LEION Hey son unes ulleres que faciliten la comunicació de persones amb dificultats auditives
Imatge on una dona porta el menjar a una senyora en cadira de rodes

TalX, aplicació de missatgeria per a persones amb discapacitats motores

Aplicació de missatgeria inclusiva que facilita la comunicació entre persones amb discapacitat motora i les professionals encarregades de la seva cura
EMO eina que ofereix suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple

EMO, aplicació que proporciona suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple

EMO és una aplicació que proporciona suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple
Coaching per a joves

Ready4life, aplicació de coaching per a joves

Ready4life és una aplicació de coaching anònima per ajudar joves a afrontar diferents problemàtiques mentals