Les entitats d’iSocial viatgen a Bolonya, en el 4t Innotrip per a les entitats membres

Les entitats d’iSocial viatgen a Bolonya, en el 4t Innotrip per a les entitats membres

La visita a entitats i serveis de la ciutat de Bolonya (Itàlia) ens va permetre descobrir el seu avançat ecosistema social i ens va recordar la importància de compartir experiències i generar aliances per avançar en la innovació social.
Del 8 al 12 de juny, la Fundació iSocial va realitzar el seu quart Innotrip, un viatge anual en el qual hi participen les nostres entitats membres, i que té com a objectiu detectar i descobrir models i projectes innovadors en altres països per poder aplicar els coneixements adquirits en el nostre context social.
En aquesta edició el destí era Itàlia, concretament a la regió d’Emília-Romanya, caracteritzada per una forta implicació de la ciutadania en l’àmbit social. El viatge va ser una oportunitat per conèixer models diferents d’atenció a les persones i experiències que aborden reptes clau, des de l’habitatge, la pobresa i l’exclusió, la salut mental, l’accés a la cultura o l’enfortiment del tercer sector.
Un sistema que posa la persona al centre
La primera jornada, al Comune di Bologna, va servir per entendre l’arquitectura del sistema de serveis socials de la ciutat i la seva relació amb el territori. Representants de l’Ajuntament, la Regió d’Emília-Romanya i el Fòrum del Tercer Sector van explicar com s’articulen entre si i com construeixen junts polítiques de benestar. Una sessió que va posar sobre la taula un model d’»Administració compartida» que no es basa en licitacions, com passa a Espanya, i que interpel·la directament els pilars del nostre sistema de benestar.
La Fundació iSocial va aprofitar l’espai per presentar les entitats membres i el context dels serveis socials a Catalunya, obrint un primer diàleg entre els dos territoris que es continuaria al llarg de tota la setmana.
Tecnologia per a l’autonomia, habitatge i acompanyament holístic
Dimarts, les visites del matí van posar el focus en com s’aborda la vida independent des de perspectives molt diferents. AIAS Bologna Onlus porta més de 60 anys acompanyant persones amb discapacitat i les seves famílies, i ha convertit la innovació tecnològica en un dels seus eixos centrals: l’Ausilioteca i la Domotic House ofereixen solucions concretes per a la vida quotidiana autònoma.
Andria, en canvi, demostra que l’habitatge pot ser molt més que un sostre. Aquesta cooperativa d’habitants ha construït barris sencers, com Coriandoline, dissenyat a partir de les idees de 700 infants, posant la participació i la coproducció al cor del projecte. La visita a Casa Claudia, recurs residencial per a persones amb discapacitat, va permetre veure com aquest model s’aplica també en l’atenció a les persones.
A la tarda es va visitar Agevolando, que dona suport a menors no acompanyats en la transició cap a la vida adulta, combinant l’atenció directa amb la incidència política i la recerca. El seu Care Leavers Network, una xarxa estatal liderada pels mateixos joves, promou espais d’acompanyament mutu, activitats de comunicació i sensibilització, projectes d’investigació i trobades nacionals.
Arca di Noè, integrada al Sistema d’Acollida i Integració italià (SAI), va mostrar un model holístic per a la inclusió de sol·licitants d’asil i refugiats, que va des de l’habitatge i el suport jurídic fins al cinema participatiu com a eina de sensibilització.
Gent gran, discapacitat, cultura i violència de gènere
Dimecres al matí, vam visitar el Viale Roma Service Centre d’ASP Città di Bologna, un centre multifuncional per a persones grans i persones amb demència que va obrir les portes del seu jardí durant la seva festa d’estiu.
Vam visitar també Open Group – Casa Tra le Nuvole: un edifici de tres plantes sense tanques, integrat al barri, que combina modalitats residencials diverses amb suports adaptats a persones amb discapacitat per fomentar la seva autonomia.
A la tarda, Arte e Salute va mostrar com les arts escèniques poden ser un instrument de recuperació i inclusió social des d’un enfocament comunitari que integra cultura i salut mental. A més, vam visitar l’Info Point de Recovery, que se centra a ajudar les persones a recuperar una vida plena i autònoma, més enllà dels símptomes o diagnòstics. En paral·lel, MondoDonna va oferir una mirada interseccional imprescindible: una entitat que acompanya dones en situació de vulnerabilitat, supervivents de violència masclista, dones migrades, mares en situació de monoparentalitat, a través d’itineraris personalitzats que coordinen serveis psicològics, jurídics, socials i residencials.
Habitatge, voluntariat i recuperació en salut mental
Les visites de la quarta jornada van situar l’habitatge i l’enfortiment del teixit associatiu com a eixos centrals. ASP Città di Bologna – Housing Fragility Network va presentar el seu sistema municipal d’habitatge i acollida, amb el model Housing First i les estratègies de treball comunitari com a fils conductors. VOLABO, el Centre de Serveis per al Voluntariat de la ciutat metropolitana, va mostrar el model italià de suport al voluntariat: formació, assessorament organitzatiu i mesura d’impacte per a centenars d’entitats socials.
A la tarda, La Quadreria – ASP Museum va demostrar que un museu pot ser molt més que un espai patrimonial: les seves iniciatives de Cultural Welfare amb joves migrats no acompanyats, persones amb demència i altres col·lectius posen la cultura al servei del benestar i la inclusió. El Dipartamento di Salute Mentale di Bologna va tancar la jornada presentant el Recovery College, una iniciativa d’aprenentatge mutu entre professionals, persones usuàries i comunitat; el programa d’habitatge amb suport Abitare Supportato i l’IESA, un model d’acollida familiar per a persones amb problemes de salut mental.
Una cloenda per compartir i connectar
El darrer dia, l’acte de clausura i networking va reunir participants i entitats locals per compartir aprenentatges, plantejar preguntes sorgides durant les visites i explorar possibles col·laboracions. Un espai que va confirmar que els reptes que afronta Bolonya no són tan diferents dels nostres, i les respostes que han construït poden ser una font d’inspiració molt valuosa.
Ens emportem idees sobre habitatge inclusiu, coordinació entre sistemes i enfocaments centrats en la persona i la comunitat. Però, sobretot, la certesa que aprendre junts, entre entitats, professionals i territoris, és una de les maneres més potents d’avançar en la innovació social.
Des de la Fundació iSocial volem agrair la participació de totes les entitats membres que ens han acompanyat en aquesta quarta edició: Associació Alba, Grupo Bogan, Federació Alzheimer Catalunya, Fundació Família i Benestar Social, Fundació Catalana Síndrome de Down, Fundació REIR, Fundació AMPANS, Grup Plataforma Educativa, Fundació El Maresme, Fundació Hàbitat3, Pere Claver Grup, Fundació Support-Girona, Grup MIFAS, Grupo SSI, INTRESS i Som Fundació.
I un agraïment molt especial a totes les organitzacions de Bolonya que ens han obert les portes i compartit la seva feina amb tanta generositat.
Actualitat






