Tiflolibros, biblioteca digital per a persones amb discapacitat visual

Tiflolibros, biblioteca digital per a persones amb discapacitat visual
Fundació Williams, ABC – OMPI, ISOC, Ashoka, COPIDIS

Biblioteca digital de parla hispana i d’accés gratuït per a persones amb discapacitat visual. Compta amb més de 60.000 llibres –en arxius de text– que poden ser descarregats i llegits des de qualsevol dispositiu adaptat amb un programa lector de pantalla.
Tiflolibros és la primera biblioteca d’internet pensada específicament i disponible per a persones de parla hispana amb algun tipus de discapacitat visual –persones cegues i amb disminució visual– o altres dificultats –dislèxia i trastorns d’aprenentatge de la lectoescriptura– que impedeixen l’accés a la lectura. També en poden fer ús les institucions que ofereixen suport i serveis a aquests col·lectius. L’objectiu del projecte és estendre l’accés a la lectura i a la informació aprofitant les noves tecnologies contribuint, així, a millorar la qualitat de vida i afavorir l’autonomia de les persones amb discapacitat visual.
La biblioteca es construeix en xarxa, a partir de les aportacions de llibres que diversos usuaris i institucions digitalitzen i d’obres aportades en arxius digitals per les mateixes editorials i autors. Un cop els arxius estan digitalitzats, és amb l’ajuda d’un programa lector de pantalla que els dispositius poden emetre els textos escrits en forma de veu artificial o com a línies tàctils en braille.
Tant l’accés a la biblioteca com la descàrrega de llibres són gratuïtes un cop acabat el procés de registre. Per registrar-se, és necessari facilitar un seguit de dades personals i acreditar la discapacitat o dificultat per l’accés a la lectura convencional, presentant un certificat o carnet de discapacitat o un informe psicopedagògic o mèdic. Actualment, la biblioteca Tiflolibros té presència a 48 països i arriba a més de 10.000 usuaris amb algun tipus de discapacitat visual. Més enllà, doncs, la biblioteca és també un espai d’intercanvi i contacte entre persones amb discapacitat visual d’arreu del món.
Característiques de la innovació
Localització
Argentina
Col·laboradors / Finançadors
La biblioteca Tiflolibros no rep subsidis ni finançament estable per part d’organismes estatals. Se sosté econòmicament a partir de la creació i el desenvolupament de projectes específics a concurs d’organismes nacionals, internacionals i fundacions; la venda de productes i serveis educatius i les donacions d’usuaris i amics del projecte.
Gènesi
La iniciativa de la biblioteca Tiflolibros va néixer l’any 1999 a Buenos Aires. Arran del desenvolupament de la biblioteca, el 2001 es va fundar Tiflonexos, una associació sense finalitat de lucre amb voluntat d’oferir un marc legal d’acció a la biblioteca. Actualment, Tiflonexos desenvolupa el projecte Tiflolibros així com també tira endavant altres projectes per a la inclusió de les persones amb discapacitat visual mitjançant l’ús de les noves tecnologies.
Nivell d’implantació
Al llarg de la trajectòria del projecte, Tiflolibros ha rebut premis i distincions importants. Destaquen, entre molts d’altres, el premi a l’Empoderament Digital de Persones amb Discapacitat, atorgat per la UNESCO l’any 2016, i el premi Vidanta a projectes destacables i originals que es realitzen a Amèrica Llatina i el Carib per reduir la pobresa, la desigualtat i combatre la discriminació, atorgat per la Fundació Vidanta, l’Organització d’Estats Americans i la Secretaria General Iberoamericana l’any 2015.

Banc d’innovacions
ConfIA, IA per humanitzar la consulta de salut mental
ConfIA és una eina basada en intel·ligència artificial que automatitza…
SafeSpace d’EnableMe, inclusió digital i suport per a la revelació de discapacitats no visibles
Una eina confidencial per al lloc de treball que facilita…
Speechlabel, etiquetes d’àudio que augmenten l’accessibilitat quotidiana
Una aplicació mòbil amb etiquetatge d’objectes activat per veu per…
Casal TV, centre social virtual per a persones grans mitjançant televisió interactiva
Un servei comunitari remot, basat en la televisió, per reduir…
Dinder Club, una aplicació de cites i plans socials per a persones amb discapacitat intel·lectual
App que facilita connexions socials, afectives i romàntiques segures per…
Aquí la Sole, campanya contra la soledat juvenil
Campanya de sensibilització orientada a la joventut per abordar la…






