Els experts reclamen estratègies de comunicació per prestigiar el sistema de Serveis Socials

Publicacions Notícies

Els experts reclamen estratègies de comunicació per prestigiar el sistema de Serveis Socials

,
Debat “Comunicar millor per canviar la imatge dels Serveis Socials”

En un debat organitzat per la Fundació iSocial, les persones expertes convidades han coincidit en la importància d’elaborar i impulsar estratègies de comunicació nacionals i locals que permetin explicar i posar en valor els Serveis Socials, principalment l’atenció primària que es fa des del món local. La manca d’una identitat clara, la invisibilitat o, fins i tot, una imatge distorsionada i estigmatitzada, són avui un llast per a les administracions responsables i per als professionals que treballen als Serveis Socials.

Aquesta fou la principal conclusió del debat, realitzat al Pati Manning de Barcelona el passat 10 d’octubre amb el títol “Comunicar millor per canviar la imatge dels Serveis Socials”. Conduït per Víctor Puig, professor de comunicació de la Universitat Pompeu Fabra i expert en gestió de la reputació, el debat va comptar amb les aportacions de la Directora General de Serveis Socials de la Generalitat, Meritxell Benedí; l’expert basc en Serveis Socials, Fernando Fantova; i la periodista responsable de temes socials del Diari ARA, Natàlia Vila. Entre el públic hi hagué principalment professionals de Serveis Socials d’ajuntaments i consells comarcals.

Les persones ponents van parlar de la indefinició del propi sistema de Serveis Socials; de la seva manca de prestigi, fins i tot portes endins, que fa que professionals o algunes àrees del sistema no el sentin com a propi; o d’una imatge social distorsionada que el redueix a la beneficència o a l’acció contra la pobresa. Una imatge que queda molt lluny del sistema robust i universal que pretén ser, destinat a garantir que ningú no es quedi enrere. El poc valor econòmic i el poc prestigi social de les tasques de cura, fortament feminitzades, són segurament a l’origen d’aquest imaginari col.lectiu. Alhora, els dèficits de comunicació també poden tenir a veure amb voler passar desapercebuts perquè no es busca un increment de la demanda.

La solució passa per elaborar i implementar plans de comunicació dels Serveis Socials, tant adreçats als propis professionals del sistema, com al conjunt de la ciutadania, per explicar què fa el sistema i prestigiar-lo. El nou Pla Estratègic de Serveis Socials de Catalunya és una oportunitat per avançar en aquest objectiu. Els Serveis Socials fan coses molt positives i impulsen avenços importants (es fa posar l’exemple de les “superilles socials” de Barcelona) que no es donen prou a conèixer, els mitjans de comunicació no en parlen, i la societat no els posa en valor.

Això hauria de permetre que els Serveis Socials siguin vistos per la societat com a béns a preservar, al mateix nivell que el sistema de salut o el sistema educatiu, i que fos tan atractiu per a un líder polític de fotografiar-se davant d’un nou equipament de Serveis Socials, com ho és de fer-ho davant d’una nova escola o d’un aparell de ressonància magnètica d’un hospital.

En el transcurs de l’acte es van mostrar o esmentar alguns exemples de campanyes comunicatives realitzades en altres llocs per prestigiar els Serveis Socials. Fernando Fantova va aportar tres exemples: una campanya de 2018 de la Generalitat Valenciana; un vídeo de Sara Buesa, regidora de l’Ajuntament de Vitoria-Gasteiz, explicant què són els Serveis Socials; i un espot de divulgació dels Serveis Socials de Bilbao. Per una altra banda, la treballadora social sueco-catalana Astrid Linström, col·laboradora d’iSocial, va aportar alguns exemples de Suècia, com una campanya per prestigiar entre la gent jove les professions vinculades als Serveis Socials; o un vídeo per explicar als escolars què fan els Serveis Socials.

Podreu trobar més informació sobre el que va donar de si aquest interessant debat al Hashtag de Twitter #ImatgeServeisSocials. El debat tindrà continuïtat des de la Fundació iSocial durant els propers mesos, mitjançant la programació de tallers de formació sobre “Comunicació eficaç en Serveis Socials” adreçats a ajuntaments i consells comarcals.

Actualitat

Imagen que muestra una acción de intervención comunitaria llevada a cabo por Emaús. En la fotografia se ve una chica y un chico con un rodete de pintura delante de un muro con grafittis

Emaus Gizarte Fundazioa es converteix en la 23a entitat membre d’iSocial

Emaus Gizarte Fundazioa, referent en transformació comunitària i economia circular al País Basc, s’ha incorporat a la Fundació iSocial com a 23a entitat membre. Amb aquesta adhesió, la xarxa d’iSocial continua creixent i reforça el seu compromís amb la innovació social i el treball col·lectiu.
rapnic

RAPNIC rep el 2n premi del concurs AINA “Intel·ligència Territorial”

RAPNIC ha sido reconocido en la categoría “Inteligencia Artificial para reducir las brechas digitales” del concurso AINA “Inteligencia Territorial”, que impulsa soluciones en catalán para mejorar la accesibilidad y la inclusión digital.
Cartelleria de l'acte de presentació de resultats del projecte Vincles 2023-2026

Presentem els resultats del projecte Vincles Alt Pirineu-Aran en el període 2023-2025 en un acte a Sort

El 5 de març vam realitzar a sort l’acte de presentació de resultats del projecte Vincles durant el període 2023-2025, on es va posar de manifest l’èxit i la necessitat de continuïtat del programa.
Notícia Som Connexió

iSocial i Som Connexió sumen esforços per impulsar el coneixement i la tecnologia social

La cooperativa Som Connexió patrocinarà tres dels Innobreaks que realitzarem durant el 2026. Les sessions posaran el focus en l’ús conscient i inclusiu de la tecnologia en l’àmbit social, i permetran apropar al sector iniciatives innovadores que aborden reptes digitals emergents.
Fotografia de grup després de l'entrega del premi a la Integració Social a través de la tecnologia, categoria dels premis d'Innovació Social de Catalunya GrausTIC patrocinada per iSocial

La Fundació iSocial i GrausTIC atorguen el Premi a la Integració Social a través de la Digitalització a l’app Dinder Club

Amb aquest premi, la Fundació iSocial vol reconèixer la tasca de Dinder Club, la primera aplicació de cites i plans d’oci per a persones amb discapacitat intel·lectual. Aquesta iniciativa pionera aposta per la inclusió social a través de la tecnologia, oferint un entorn segur i accessible per facilitar relacions personals i activitats grupals.
Rehab Lab rep guardó Prácticas con Impacto. Toni Codina, de la Fundació iSocial, i Joel Costa, d'Ampans, recullen el premi min

La Xarxa Rehab-Lab, reconeguda per Plena Inclusión com a “Práctica con Impacto”

La Fundació iSocial va participar a la trobada estatal “Prácticas con Impacto” organitzada per Plena Inclusión a Sevilla, on vam presentar la Xarxa Rehab-Lab davant més de 500 professionals i entitats del sector de la discapacitat intel·lectual