Ipso, servei internacional de suport psicosocial peer-to-peer
Ipso, servei internacional de suport psicosocial peer-to-peer
International Psychosocial Organization (Ipso)
Servei internacional de salut mental i suport psicosocial peer-to-peer que s’ofereix offline i online en més de 20 llengües (com l’àrab, el farsi o el panjabi, entre altres), i que compta avui amb més de 200.000 beneficiaris, principalment persones immigrades, refugiades o víctimes de conflictes armats.
Els consellers o orientadors d’Ipso són altres persones del mateix origen que són prèviament formades en Value Based Counseling (orientació basada en valors), un tipus d’intervenció a curt termini que busca establir empatia amb la persona atesa i donar-li suport sense cap tipus de prejudicis. A més, la pluralitat sociocultural que permet aquesta metodologia facilita que pugui ser implementada per adaptar-se a diferents contextos i donar servei a un nombre molt alt i divers d’usuaris.
Es tracta d’un servei peer-to-peer, que serveix per empoderar ambdues parts, i que alhora busca evitar que les adversitats o situacions traumàtiques que s’han viscut es cronifiquin o condueixin a problemes més greus, al mateix temps que ajuden en la integració social.
Els serveis d’Ipso s’han estès molt en alguns països com l’Afganistan, on és present arreu del país a través del servei públic de salut. La formació dels consellers o orientadors es fa principalment a Alemanya, a les seus d’Ipso a Berlin, Erfurt i Hamburg, on preparen persones immigrades perquè facin aquesta funció. A altres països, com Jordània, Iraq, Haití i altres, també s’ha estès el servei d’Ipso a través d’organitzacions col·laboradores.
Les sessions de suport psicosocial es poden realitzar de forma presencial però també de forma online a través d’una plataforma de vídeo segura anomenada ipso-care.com, i això ha permès que l’abast territorial d’Ipso hagi esdevingut molt més ampli, i alhora imprescindible durant la pandèmia de la Covid-19.
És un servei disponible en més de vint llengües, com l’àrab, el farsi, l’anglès, el francès, el rus, el turc o el panjabi entre d’altres, perquè es considera de vital importància que les persones que reben aquest servei puguin expressar-se en la seva llengua materna.
Característiques de la innovació
Localització
Alemanya i Afganistan
Col·laboradors / Finançadors
German Cooperation, GIZ, The Colombo Plan, be Berlin, Freistaat Thüringen, Michael Otto Stiftung, Caritas International, Malteser, Zalando, Skala, Ashoka, Rotary Club Konstanz-Mainau, Charité Universitätsmedizin Berlin, Bundesministerium für Gesundheit.
Gènesi
L’any 2004 la psicoanalista alemanya Inge Missmahl va visitar Kabul, a l’Afganistan, i va adonar-se que un 60% de la població tenia indicis de depressió. Això la va portar a posar en marxa l’organització Ipso, per poder oferir una metodologia de suport psico-social eficaç i accessible en el context de la realitat afgana.
Nivell d’implantació
L’any 2019 Ipso va tenir més de 200.000 beneficiaris arreu del món. Dins d’aquest nombre s’hi inclouen les més de 67.000 sessions de suport psico-social realitzades, tant presencials com virtuals. Els consellers psicosocials van provenir aquell any de 21 països (Afganistan, Canadà, Guinea, Rússia, Somàlia, Espanya, Ucraïna, Síria, etc.) i van realitzar intervencions en 16 idiomes diferents.
Banc d’innovacions