Kletskassa, caixes de supermercats contra la solitud
Kletskassa, caixes de supermercats contra la solitud
Les kletskassa han estat impulsades pel Ministeri de Sanitat, Benestar i Esport dels Països Baixos, Jumbo i prop d’una vintena més de grans organitzacions holandeses
Xarxa de caixes de xerrar (“kletskassa” en holandès), en funcionament a les caixes de pagament de diverses cadenes de supermercats, que en el moment del pagament de la compra ofereixen una estona de conversa amb la caixera a les persones que no tenen pressa i que potser se senten soles.
La iniciativa que forma part del pla d’actuació de la Coalició Nacional contra la Soledat, creada pel Ministeri de Sanitat, Benestar i Esport dels Països Baixos, juntament amb una vintena de grans organitzacions del país. Aquesta institució lluita contra l’aïllament social que pateix una part de la població a través de campanyes que fomenten connexions interpersonals, com ara prendre un cafè amb un veí, o parlar amb la caixera del supermercat. Hugo de Jonge, ministre de la cartera de Sanitat, Benestar i Esport, afirma: “tothom pot fer alguna cosa per trencar la solitud dels altres”.
Algunes grans cadenes de supermercats, com Jumbo, han obert “kletskassa” a tots els seus establiments.
Característiques de la innovació
Localització
Països Baixos
Col·laboradors / Finançadors
Govern dels Països Baixos i una vintena d’organitzacions holandeses
Gènesi
La cadena de supermercats holandesa Jumbova va fer una prova pilot de la “Kletskassa” el 2019 a Brabant, al sud dels Països Baixos. Aquesta primera presa de contacte d’aquest servei de conversa va tenir un impacte molt positiu en les persones que hi van participar, per la qual cosa es va decidir estendre el servei al conjunt del país.
Nivell d’implantació
En el 2022 està previst que hi hagi 200 “Kletskassa” en funcionament arreu del país, per tal que persones de totes les regions puguin accedir a aquest servei.
Banc d’innovacions