Be Girl, projecte contra la pobresa menstrual, i l’estigma i els tabús que comporta
Be Girl, projecte contra la pobresa menstrual, i l’estigma i els tabús que comporta
Be Girl i Plan Internacional
Projecte per combatre la pobresa menstrual, així com l’estigma i els tabús que comporta. Consta d’una oferta de productes menstruals reutilitzables i assequibles, tallers de formació i un penjoll que ajuda a fer el seguiment del propi cicle menstrual.
Els productes Be Girl consisteixen en productes menstruals reutilitzables, com calcetes o compreses de tela, fetes de materials impermeables i absorbents que prevenen les pèrdues i permeten tenir una menstruació assequible i segura, tant per al medi ambient com per a les persones usuàries. Tenen una vida útil de dos anys, evitant els residus de les compreses i tampons tradicionals, a més de ser més segures, higièniques i més econòmiques a llarg termini. El seu disseny és còmode, bonic i eficient per donar resposta a les necessitats de les persones que menstruen.
El projecte també ofereix tallers de coneixença del cicle menstrual, que inclouen a més la utilització d’Smart Cycle, una eina que permet conèixer el cicle menstrual i les seves diferents parts (menstruació, ovulació, dia de màxima fertilitat, etc.). És tracta d’un penjoll que ajuda a fer el seguiment del propi cicle menstrual i entendre millor el propi cos. Aquests tallers estan pensats tant per a nenes com per a nens, per mostrar la menstruació com un fet natural i lliure d’estigmes. Es realitzen en escoles i en llocs de lleure, per convertir-los en espais més segurs i lliures dels tabús relacionats amb la menstruació.
Els productes Be Girl també es poden comprar on-line, i amb els beneficis de la comercialització les organitzacions impulsores financen la distribució gratuïta dels productes a noies amb pocs recursos.
Localització
Colòmbia i 30 països més
Col·laboradors / Finançadors
Be Girl i Plan Internacional
Gènesi
L’any 2012 Diana Sierra, dissenyadora colombiana que havia treballat per marques com Nike, va viatjar a Uganda per participar en projectes d’empoderament de dones. Allà va prendre consciència del problema de la pobresa menstrual, molt estès a països pobres però també entre famílies pobres d’arreu del planeta. Va ser llavors quan va decidir utilitzar la seva experiència com a dissenyadora per a proporcionar una solució a aquest problema que pogués ser còmoda, eficient i bonica, contribuint a fer possible que milers de nenes arreu del món puguin viure la menstruació de forma digna.
Nivell d’implantació
Be Girl és una empresa social amb un gran impacte, el 2018 va distribuir 25.619 productes menstruals de forma gratuïta a 14 països d’Amèrica Llatina i Àfrica. A més, va realitzar tallers amb 19.700 nenes i 1.300 nens, que van millorar els seus coneixements sobre el cicle menstrual.
Ha rebut diversos premis com Spark Health (2015), Silver A’ Design Award (2015), o Power Together Award (2019), entre d’altres.
A Colòmbia, el projecte va durar 6 mesos (octubre 2017 – abril 2018) i va atendre 3.636 nenes i dones de la regió de Bolívar.
Banc d’innovacions