Case Compass, paquet d’eines per a la gestió de casos en serveis socials
Case Compass, paquet d’eines per a la gestió de casos en serveis socials
World Bank Group, Rapid Social Response
Conjunt d’eines que el Banc Mundial posa a l’abast dels professionals de serveis socials de qualsevol país amb l’objectiu de facilitar la seva tasca, promoure les actuacions de protecció social dels governs i millorar els serveis de gestió de casos.
La gestió de casos és una estratègia de protecció social que satisfà les necessitats d’una gran diversitat de poblacions. Es tracta d’un procés basat en els objectius i molt centrat en l’usuari, per la qual cosa requereix l’avaluació de les seves necessitats. En el cas dels serveis socials, els destinataris més freqüents són famílies amb ingressos baixos, aturats o demandats d’ocupació, infants i gent gran. Els treballadors socials són els encarregats de donar suport a aquestes persones en la resolució de problemes individuals o familiars, facilitant-los l’accés als serveis mitjançant un pla d’actuació consensuat.
Per facilitar la gestió de casos les eines de Case Compass inclouen catàlegs de programes disponibles, formularis d’avaluació i disseny de plans d’intervenció amb les famílies, manuals de suport a cada fase del cicle d’intervenció, protocols i mecanismes de derivació, i material de suport per a la pràctica diària del treball social. D’aquesta manera el Banc Mundial pretén donar suport als operadors locals de serveis socials i els facilita la possibilitat d’adaptar les eines al seu context concret.
Case Compass també ofereix un prototip –el sistema d’informació de gestió de casos (CMIS)– que proporciona informació sobre les persones beneficiaries i recull i detalla el progrés de qualsevol intervenció o derivació als serveis interns o de tercers. Finalment, Case Compass ofereix assessorament personalitzat als equips de serveis soicals per configurar i executar les eines de la plataforma.
Característiques de la innovació
Localització
Itàlia, Brasil, Grècia…
Col·laboradors / Finançadors
Rapid Social Response, World Bank Group
Gènesi
El Banc Mundial es va comprometre l’any 2017 a ajudar els governs d’arreu del planeta a desenvolupar sistemes d’informació i de gestió de casos efectius per als treballadors socials. Arran d’una experiència de col·laboració i assessorament a diversos governs, com Xile, Itàlia o Grècia, va veure l’interès i la necessitat de desenvolupar el paquet d’eines Case Compass.
Nivell d’implantació
A partir d’aquest paquet d’eines, el World Bank ha ajudat a promoure objectius d’inclusió i reducció de la pobresa de manera efectiva en diversos països. Ha contribuït a millorar els sistemes de protecció social per augmentar els nivells de vida dels països. Un exemple concret és la seva assistència a Itàlia i Grècia en la implementació del programa de Renda Mínima Garantida, que ha estat exitós i ha proporcionat lliçons per a altres projectes en altres regions. A Itàlia, el programa de Garantia de Renda Mínima ha estat establert des de 2018, i el World Bank ha estat un facilitador important en l’intercanvi d’informació entre els nivells local, central i global, escoltant les necessitats i realitzant entrevistes extensives.
El Banc Mundial ha mostrat un disseny transparent i eficient en aquest tipus d’intervencions i ha proporcionat formació i recursos als operadors implicats. La plataforma web ha tingut una gran acollida, amb més de 700.000 visites anuals i més de 30.000 usuaris. D’aquests, 11.000 són treballadors socials, fet que demostra la seva utilitat i impacte.
Banc d’innovacions