Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano 

Publicacions Banc d’innovacions

Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano 

Codi Colors

Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano

Mètode innovador de l’ensenyament musical pensat perquè persones amb discapacitat aprenguin a tocar el piano i gaudeixin de fer música. Permet que se sentin realitzades gràcies als resultats pràctics del mètode, possibilitant-los tocar cançons i peces seguint una partitura a partir dels conceptes musicals bàsics.


El Codi Colors funciona a partir de l’associació de cada nota amb un color. Aquesta estructura simplificada fa que les estructures musicals siguin molt més fàcils de memoritzar i aprendre. Es posa en pràctica a través de material gràfic i didàctic complet. Així doncs, compta amb un llibre per a l’alumne i un llibre de suport per al professorat i les famílies, en què s’explica la metodologia i consells per a la seva aplicació.

Tots dos llibres consten d’un repertori de 57 cançons tradicionals, populars i d’autor escrites amb el codi i acompanyades d’il·lustracions. Les peces –totes de nivell assequible– es troben ordenades segons el grau de dificultat i segons la temàtica, majoritàriament referents a les diferents èpoques de l’any. Les partitures estan adaptades amb l’objectiu de facilitar-ne la comprensió: estan escrites en clau de sol, sense compàs ni valors, i la mida dels pentagrames és grossa, entre d’altres. Més enllà dels llibres, més material didàctic preparat específicament –una llibreta de música adaptada i adhesius de colors– permeten la implementació del mètode, perfectament combinable amb instruments de colors (campanes, tubs, sonors, botzines, carillons…).

Si bé el Codi Colors va destinat, principalment, a alumnes amb necessitats educatives especials molt diverses  –físiques, sensorials, de comunicació, intel·lectuals, de trastorn mental–, no només ho està a aquests col·lectius. Així doncs, Codi Colors aplana el camí de fer música i evita la dificultat de la lectura musical convencional a tothom. És vàlid per l’aprenentatge inicial de música –per alumnes d’edats primerenques–, per a la sensibilització musical i per a classes de llenguatge musical o d’instrument. A més a més, el sistema d’aprenentatge musical funciona tant per a classes col·lectives com individuals.