Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano 

Publicacions Banc d’innovacions

Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano 

Codi Colors

Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano

Mètode innovador de l’ensenyament musical pensat perquè persones amb discapacitat aprenguin a tocar el piano i gaudeixin de fer música. Permet que se sentin realitzades gràcies als resultats pràctics del mètode, possibilitant-los tocar cançons i peces seguint una partitura a partir dels conceptes musicals bàsics.


El Codi Colors funciona a partir de l’associació de cada nota amb un color. Aquesta estructura simplificada fa que les estructures musicals siguin molt més fàcils de memoritzar i aprendre. Es posa en pràctica a través de material gràfic i didàctic complet. Així doncs, compta amb un llibre per a l’alumne i un llibre de suport per al professorat i les famílies, en què s’explica la metodologia i consells per a la seva aplicació.

Tots dos llibres consten d’un repertori de 57 cançons tradicionals, populars i d’autor escrites amb el codi i acompanyades d’il·lustracions. Les peces –totes de nivell assequible– es troben ordenades segons el grau de dificultat i segons la temàtica, majoritàriament referents a les diferents èpoques de l’any. Les partitures estan adaptades amb l’objectiu de facilitar-ne la comprensió: estan escrites en clau de sol, sense compàs ni valors, i la mida dels pentagrames és grossa, entre d’altres. Més enllà dels llibres, més material didàctic preparat específicament –una llibreta de música adaptada i adhesius de colors– permeten la implementació del mètode, perfectament combinable amb instruments de colors (campanes, tubs, sonors, botzines, carillons…).

Si bé el Codi Colors va destinat, principalment, a alumnes amb necessitats educatives especials molt diverses  –físiques, sensorials, de comunicació, intel·lectuals, de trastorn mental–, no només ho està a aquests col·lectius. Així doncs, Codi Colors aplana el camí de fer música i evita la dificultat de la lectura musical convencional a tothom. És vàlid per l’aprenentatge inicial de música –per alumnes d’edats primerenques–, per a la sensibilització musical i per a classes de llenguatge musical o d’instrument. A més a més, el sistema d’aprenentatge musical funciona tant per a classes col·lectives com individuals.

Banc d’innovacions

Fitxa Soy yo literal

Soy yo literal, plataforma digital sobre salut mental per a joves

Soy yo literal és una plataforma digital que promou la salut mental entre els joves
Fokus PI

FOKUS PI, aplicació que facilita la planificació social digital

FOKUS PI és una eina de suport en la presa de decisions destinada a professionals del sector social, sanitari i educatiu
BCI

BCI, dispositiu que permet restablir la comunicació en pacients amb malalties neurodegeneratives

El BCI és una innovació tecnològica que permet restablir la comunicació en pacients amb malalties neurodegeneratives
CUPPA

Cuppa, trobades virtuals per a cuidadors no professionals

Cuppa és un programa de videotrucades dirigides a persones cuidadores amb l’objectiu de compartir experiències i crear comunitat
ATENEA

ATENEA, dispositiu adaptat per combatre la bretxa digital

ATENEA és un dispositiu adaptat que contribueix a la transformació digital i tecnològica dels serveis socials, posant al centre la ciutadania més vulnerable
Projecte IWI

Projecte IWI, programa de suport per a famílies que busquen millorar el seu benestar

El projecte IWI és un programa que dona suport a famílies amb menors a càrrec que detecten dificultats dins de les seves pròpies llars i que tenen voluntat d’afrontar-les de manera comunitària