Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano 

Publicacions Banc d’innovacions

Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano 

Codi Colors

Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano

Mètode innovador de l’ensenyament musical pensat perquè persones amb discapacitat aprenguin a tocar el piano i gaudeixin de fer música. Permet que se sentin realitzades gràcies als resultats pràctics del mètode, possibilitant-los tocar cançons i peces seguint una partitura a partir dels conceptes musicals bàsics.


El Codi Colors funciona a partir de l’associació de cada nota amb un color. Aquesta estructura simplificada fa que les estructures musicals siguin molt més fàcils de memoritzar i aprendre. Es posa en pràctica a través de material gràfic i didàctic complet. Així doncs, compta amb un llibre per a l’alumne i un llibre de suport per al professorat i les famílies, en què s’explica la metodologia i consells per a la seva aplicació.

Tots dos llibres consten d’un repertori de 57 cançons tradicionals, populars i d’autor escrites amb el codi i acompanyades d’il·lustracions. Les peces –totes de nivell assequible– es troben ordenades segons el grau de dificultat i segons la temàtica, majoritàriament referents a les diferents èpoques de l’any. Les partitures estan adaptades amb l’objectiu de facilitar-ne la comprensió: estan escrites en clau de sol, sense compàs ni valors, i la mida dels pentagrames és grossa, entre d’altres. Més enllà dels llibres, més material didàctic preparat específicament –una llibreta de música adaptada i adhesius de colors– permeten la implementació del mètode, perfectament combinable amb instruments de colors (campanes, tubs, sonors, botzines, carillons…).

Si bé el Codi Colors va destinat, principalment, a alumnes amb necessitats educatives especials molt diverses  –físiques, sensorials, de comunicació, intel·lectuals, de trastorn mental–, no només ho està a aquests col·lectius. Així doncs, Codi Colors aplana el camí de fer música i evita la dificultat de la lectura musical convencional a tothom. És vàlid per l’aprenentatge inicial de música –per alumnes d’edats primerenques–, per a la sensibilització musical i per a classes de llenguatge musical o d’instrument. A més a més, el sistema d’aprenentatge musical funciona tant per a classes col·lectives com individuals.

Banc d’innovacions

Imatge on una dona porta el menjar a una senyora en cadira de rodes

TalX, aplicació de missatgeria per a persones amb discapacitats motores

Aplicació de missatgeria inclusiva que facilita la comunicació entre persones amb discapacitat motora i les professionals encarregades de la seva cura
EMO eina que ofereix suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple

EMO, aplicació que proporciona suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple

EMO és una aplicació que proporciona suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple
Coaching per a joves

Ready4life, aplicació de coaching per a joves

Ready4life és una aplicació de coaching anònima per ajudar joves a afrontar diferents problemàtiques mentals
Xarxa social COTI

COTI, xarxa social que facilita la comunicació digital de persones amb dificultats cognitives

COTI és una xarxa social que connecta persones amb dificultats cognitives amb els seus familiars i amb professionals de l’àmbit sociosanitari
wSocial, eina per a la intervenció dels serveis socials

wSocial, plataforma que integra la intel·ligència artificial per millorar la intervenció dels serveis socials

wSocial, és una plataforma que integra la intel·ligència artificial per millorar la intervenció dels serveis socials
Gutmann, NeuroPersonalTrainer, plataforma de telerehabilitació cognitiva

Guttmann, NeuroPersonalTrainer, plataforma de telerehabilitació cognitiva

Gutmann, NeuroPersonalTrainer és una plataforma de telerehabilitació cognitiva que ofereix tractaments personalitzats en línia