DPR, eina intel·ligent per facilitar la feina dels/les professionals d’atenció primària de serveis socials
DPR, eina intel·ligent per facilitar la feina dels/les professionals d’atenció primària de serveis socials
Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona
Eina d’intel.ligència artificial per donar suport als/les professionals de l’atenció primària de serveis socials. Analitza els casos i recomana al/la professional la resposta a donar a les persones ateses. El/la treballador/a social d’atenció primària que atén una visita, després de transcriure a l’ordinador les seves anotacions sobre el més important de la persona entrevistada, prement un botó obté en pocs segons del sistema DPR (Demandes, Problemes, Recursos) una recomanació sobre la resposta a donar o l’actuació a emprendre.
DPR processa les anotacions del/la treballador/a social, classifica el problema i la demanda de la persona entrevistada, i suggereix al/la professional la resposta a donar, d’acord amb els recursos i serveis que la institució pot oferir o aconsellar. Aquest sistema “intel·ligent” permet als/les professionals socials respondre amb més rapidesa, seguretat i objectivitat a les persones usuàries, i a les persones usuàries rebre un diagnòstic clar i amb una alta fiabilitat d’encert.
Aquesta eina que automatitza el procés de tipificació de les demandes que reben els centres de serveis socials, ha estat entrenada mitjançant tècniques de “machine learning” a partir de les dades de 300.000 entrevistes fetes pels serveis socials de l’Ajuntament de Barcelona durant els anys anteriors.
El sistema DPR és, doncs, una eina d’”intel·ligència col·lectiva”, que no substitueix les decisions dels/les professionals socials, sinó que els ofereix una orientació basada en l’experiència col·lectiva d’anys anteriors i deixa a les seves mans la decisió final sobre la resposta a donar a cada cas o situació.
Localització
Barcelona
Col·laboradors / Finançadors
Ajuntament de Barcelona
Gènesi
La creació d’aquesta eina sorgí a l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu de reduir les hores de les professionals d’atenció primària de serveis socials destinades a la gestió, i així poder augmentar el temps dedicat a l’atenció social. Mitjançant algorismes d’intel·ligència artificial la màquina va llegir de manera anonimitzada les converses i tots els comentaris dels centenars de treballadores socials del municipi d’anys anteriors, i com que moltes entrevistes són repetitives i els problemes s’assemblen, per mitjà de tècniques d’aprenentatge automàtic (“machine learning”) va entrenar-se a classificar les situacions, les demandes i les respostes possibles, fins a esdevenir capaç de suggerir en cada cas la millor resposta a partir del que havia après.
Nivell d’implantació
L’Ajuntament de Barcelona primer va realitzar una prova pilot del sistema DPR als centres de serveis socials dels barris de la Verneda, Sant Gervasi i Casc Antic. I atesos els bons resultats aconseguits, l’està implantant paulatinament a la resta de centres de serveis socials de la ciutat. L’objectiu és poder agilitzar les 50.000 primeres entrevistes que els serveis socials municipals realitzen cada any sobre les problemàtiques més diverses.
Actualment, també s’està treballant en noves versions d’aquesta eina que permetin al professional social redactar els informes de les entrevistes mitjançant la veu i que automàticament es converteixin en text, així com utilitzar el DPR per ajudar a detectar problemàtiques ocultes, com per exemple situacions de violència masclista.
Banc d’innovacions