EAVA, servei integral contra el maltractament a les persones grans

Publicacions Banc d’innovacions

EAVA, servei integral contra el maltractament a les persones grans

Consell Comarcal de l’Anoia

Servei especialitzat en la detecció i acompanyament de les persones grans de l’Anoia. Impulsat i finançat pel Consell Comarcal, l’objectiu de l’equip és detectar i prevenir situacions de maltractament, d’una banda, i oferir una atenció multidisciplinar per protegir i reduir els possibles danys causats en aquestes situacions, de l’altra. 

L’Equip d’Atenció a la Vellesa de l’Anoia (EAVA) és un servei públic pioner a Europa que visibilitza i afronta una problemàtica que pren força en el context d’envelliment poblacional generalitzat. Segons l’Organització Mundial de la Salut, el 15% de les persones majors de 65 anys pateixen maltractament, si bé les dades oficials no reflecteixen aquesta xifra perquè denunciar és poc freqüent. 

El servei va adreçat, principalment, a persones grans de les quals es coneix o se sospita que pateixen situacions de maltractament –físic, psicològic, sexual o econòmic o derivat de l’abandonament, la negligència, l’autonegligència i la vulneració de drets–, tant en l’àmbit domiciliari com l’institucional. Segons les estadístiques presentades per l’EAVA, el maltractament de persones grans està feminitzat –més del 75% dels casos són dones– i els agressors són, en la majoria de casos, fills i cuidadors no professionals.

L’equip és multidisciplinari; compta amb una xarxa d’experts de diversos àmbits per oferir una visió integral de la situació. Es coordina diàriament amb els professionals que atenen la gent gran per detectar sospites i emergències i prevenir el maltractament. També assessora, avalua i intervé en funció de cada cas concret. Generalment, la unitat opta per la mediació en comptes de la via judicial, tot i que en cas de fer-ho ofereix a la gent gran acompanyament davant la justícia. Tanmateix, el sentit del servei no és unidireccional: qualsevol professional de l’àmbit dels serveis socials, d’entitats socials i dels serveis de salut pot sol·licitar el servei de l’equip i coordinar conjuntament l’atenció individualitzada. 

Així doncs, l’EAVA posa en relleu la necessitat de cooperació entre una àmplia xarxa coordinada per  detectar i emprendre mesures d’actuació contra el maltractament i els abusos a la gent gran. La col·laboració pretén ser global i anar més enllà dels serveis socials, incloent notaris i oficines bancàries de la comarca que són útils per detectar l’abús econòmic. En aquest sentit, com que la pertinença i l’impacte de les actuacions de l’equip requereixen una coordinació eficient, l’EAVA ha impartit formacions al personal sanitari, als treballadors de serveis socials, als jutges i als agents dels Mossos d’Esquadra.

Banc d’innovacions

traductor intel·ligent

Mokin, eina de traducció intel·ligent per a persones sol·licitants d’asil

Eina de traducció que facilita la comunicació entre persones sol·licitants d’asil i professionals.
Imatge d'una cama ortopèdica

AssistData, plataforma que facilita l’obtenció de productes d’assistència per a persones amb discapacitat

Plataforma que gestiona productes d’assistència per a persones amb discapacitat
imatge que promou una xarxa de suport per a la salut mental

Talk Life, xarxa de suport mutu per a la salut mental

Xarxa de suport per a la salut mental
Imatge per abordar la solitud de la gent gran

Madrid te Acompaña, iniciativa per abordar la solitud de les persones grans

Iniciativa per abordar la solitud no desitjada de les persones grans.
VinculApp, aplicació mòbil per facilitar l'oci a persones amb discapcitat

VinculApp, aplicació mòbil per facilitar l’accés a l’oci a persones amb discapacitat

VinculApp és una aplicació mòbil per facilitar l’accés a l’oci a persones amb discapacitat
Imatge PrevenSI

PrevenSI, prevenció de l’abús sexual infantil

PrevenSI és una plataforma digital per a la prevenció de l’abús sexual infantil.