EAVA, servei integral contra el maltractament a les persones grans

Publicacions Banc d’innovacions

EAVA, servei integral contra el maltractament a les persones grans

Consell Comarcal de l’Anoia

Servei especialitzat en la detecció i acompanyament de les persones grans de l’Anoia. Impulsat i finançat pel Consell Comarcal, l’objectiu de l’equip és detectar i prevenir situacions de maltractament, d’una banda, i oferir una atenció multidisciplinar per protegir i reduir els possibles danys causats en aquestes situacions, de l’altra. 

L’Equip d’Atenció a la Vellesa de l’Anoia (EAVA) és un servei públic pioner a Europa que visibilitza i afronta una problemàtica que pren força en el context d’envelliment poblacional generalitzat. Segons l’Organització Mundial de la Salut, el 15% de les persones majors de 65 anys pateixen maltractament, si bé les dades oficials no reflecteixen aquesta xifra perquè denunciar és poc freqüent. 

El servei va adreçat, principalment, a persones grans de les quals es coneix o se sospita que pateixen situacions de maltractament –físic, psicològic, sexual o econòmic o derivat de l’abandonament, la negligència, l’autonegligència i la vulneració de drets–, tant en l’àmbit domiciliari com l’institucional. Segons les estadístiques presentades per l’EAVA, el maltractament de persones grans està feminitzat –més del 75% dels casos són dones– i els agressors són, en la majoria de casos, fills i cuidadors no professionals.

L’equip és multidisciplinari; compta amb una xarxa d’experts de diversos àmbits per oferir una visió integral de la situació. Es coordina diàriament amb els professionals que atenen la gent gran per detectar sospites i emergències i prevenir el maltractament. També assessora, avalua i intervé en funció de cada cas concret. Generalment, la unitat opta per la mediació en comptes de la via judicial, tot i que en cas de fer-ho ofereix a la gent gran acompanyament davant la justícia. Tanmateix, el sentit del servei no és unidireccional: qualsevol professional de l’àmbit dels serveis socials, d’entitats socials i dels serveis de salut pot sol·licitar el servei de l’equip i coordinar conjuntament l’atenció individualitzada. 

Així doncs, l’EAVA posa en relleu la necessitat de cooperació entre una àmplia xarxa coordinada per  detectar i emprendre mesures d’actuació contra el maltractament i els abusos a la gent gran. La col·laboració pretén ser global i anar més enllà dels serveis socials, incloent notaris i oficines bancàries de la comarca que són útils per detectar l’abús econòmic. En aquest sentit, com que la pertinença i l’impacte de les actuacions de l’equip requereixen una coordinació eficient, l’EAVA ha impartit formacions al personal sanitari, als treballadors de serveis socials, als jutges i als agents dels Mossos d’Esquadra.

Banc d’innovacions

Imatges Posts Web (59) min

NaviLens, sistema de codis que orienta les persones amb discapacitat visual en espais públics

NaviLens és un sistema de codis amb informació rellevant sobre els espais públics per augmentar l’autonomia de les persones amb dificultats visuals
Imatges Posts Web 55 min

Mentegram, seguiment terapèutic de pacients en tractament de salut mental

Mentegram és una eina que permet avaluar i monotoritzar el comportament diari de persones en tractament terapèutic
Imatges Posts Web 50 min

Pycipedia, plataforma col·laborativa per a treballadors socials especialitzats en criança amb discapacitat intel·lectual

Pycipedia és una plataforma web per treballadors socials especialitzats en acompanyar pares i mares amb discapacitat intel·lectual
Imatges Posts Web 47 min 1

Mapathon UPC, plataforma web que recull punts geolocalitzats en un mapa

Mapathon UPC és una plataforma web en obert que permet recollir punts geolocalitzats en un mapa de forma col·laborativa