EAVA, servei integral contra el maltractament a les persones grans

Publicacions Banc d’innovacions

EAVA, servei integral contra el maltractament a les persones grans

Consell Comarcal de l’Anoia

Servei especialitzat en la detecció i acompanyament de les persones grans de l’Anoia. Impulsat i finançat pel Consell Comarcal, l’objectiu de l’equip és detectar i prevenir situacions de maltractament, d’una banda, i oferir una atenció multidisciplinar per protegir i reduir els possibles danys causats en aquestes situacions, de l’altra. 

L’Equip d’Atenció a la Vellesa de l’Anoia (EAVA) és un servei públic pioner a Europa que visibilitza i afronta una problemàtica que pren força en el context d’envelliment poblacional generalitzat. Segons l’Organització Mundial de la Salut, el 15% de les persones majors de 65 anys pateixen maltractament, si bé les dades oficials no reflecteixen aquesta xifra perquè denunciar és poc freqüent. 

El servei va adreçat, principalment, a persones grans de les quals es coneix o se sospita que pateixen situacions de maltractament –físic, psicològic, sexual o econòmic o derivat de l’abandonament, la negligència, l’autonegligència i la vulneració de drets–, tant en l’àmbit domiciliari com l’institucional. Segons les estadístiques presentades per l’EAVA, el maltractament de persones grans està feminitzat –més del 75% dels casos són dones– i els agressors són, en la majoria de casos, fills i cuidadors no professionals.

L’equip és multidisciplinari; compta amb una xarxa d’experts de diversos àmbits per oferir una visió integral de la situació. Es coordina diàriament amb els professionals que atenen la gent gran per detectar sospites i emergències i prevenir el maltractament. També assessora, avalua i intervé en funció de cada cas concret. Generalment, la unitat opta per la mediació en comptes de la via judicial, tot i que en cas de fer-ho ofereix a la gent gran acompanyament davant la justícia. Tanmateix, el sentit del servei no és unidireccional: qualsevol professional de l’àmbit dels serveis socials, d’entitats socials i dels serveis de salut pot sol·licitar el servei de l’equip i coordinar conjuntament l’atenció individualitzada. 

Així doncs, l’EAVA posa en relleu la necessitat de cooperació entre una àmplia xarxa coordinada per  detectar i emprendre mesures d’actuació contra el maltractament i els abusos a la gent gran. La col·laboració pretén ser global i anar més enllà dels serveis socials, incloent notaris i oficines bancàries de la comarca que són útils per detectar l’abús econòmic. En aquest sentit, com que la pertinença i l’impacte de les actuacions de l’equip requereixen una coordinació eficient, l’EAVA ha impartit formacions al personal sanitari, als treballadors de serveis socials, als jutges i als agents dels Mossos d’Esquadra.

Banc d’innovacions

Barnahus, servei d’atenció a infants víctimes d’abusos sexuals

Barnahus, servei d’atenció a infants víctimes d’abusos sexuals

Barnahus és una unitat integrada formada per un equip pluridisciplinari especialitzat, que té per objectiu evitar la revictimització d’infants i adolescents víctimes d’abusos sexuals
a4y min

Access4you, certificació d’accessibilitat per a persones amb discapacitat

Access4You és una Iniciativa innovadora que es basa en la certificació d’accessibilitat de l’entorn construït per a persones amb necessitats especials
pexels andrea piacquadio 3768131 min

Help To Care, suport a les persones que tenen cura d’altres

Help to care és una innovadora aplicació mòbil creada per donar suport a les persones que se’n cuiden d’altres a Kent i Medway (Anglaterra)
acapps web

Audivers 360º, logopèdia amb realitat immersiva per a persones amb sordesa

Audivers 360º és un projecte pioner de logopèdia amb realitat immersiva, destinat a infants i adults amb pèrdua auditiva.