Banc d’innovacions en acció social

Be Girl, projecte contra la pobresa menstrual, i l’estigma i els tabús que comporta
Be Girl i Plan Internacional

Projecte per combatre la pobresa menstrual, així com l’estigma i els tabús que comporta. Consta d’una oferta de productes menstruals reutilitzables i assequibles, tallers de formació i un penjoll que ajuda a fer el seguiment del propi cicle menstrual.

Els productes Be Girl consisteixen en productes menstruals reutilitzables, com calcetes o compreses de tela, fetes de materials impermeables i absorbents que prevenen les pèrdues i permeten tenir una menstruació assequible i segura, tant per al medi ambient com per a les persones usuàries. Tenen una vida útil de dos anys, evitant els residus de les compreses i tampons tradicionals, a més de ser més segures, higièniques i més econòmiques a llarg termini. El seu disseny és còmode, bonic i eficient per donar resposta a les necessitats de les persones que menstruen.

El projecte també ofereix tallers de coneixença del cicle menstrual, que inclouen a més la utilització d’Smart Cycle, una eina que permet conèixer el cicle menstrual i les seves diferents parts (menstruació, ovulació, dia de màxima fertilitat, etc.). És tracta d’un penjoll que ajuda a fer el seguiment del propi cicle menstrual i entendre millor el propi cos. Aquests tallers estan pensats tant per a nenes com per a nens, per mostrar la menstruació com un fet natural i lliure d’estigmes. Es realitzen en escoles i en llocs de lleure, per convertir-los en espais més segurs i lliures dels tabús relacionats amb la menstruació.

Els productes Be Girl també es poden comprar on-line, i amb els beneficis de la comercialització les organitzacions impulsores financen la distribució gratuïta dels productes a noies amb pocs recursos.

Nenes colombianes amb el seu Smart Cycle. Extreta de la pàgina web de Be Girl.

Tipus d’activitat:

Projecte temporal

Localització:

Colòmbia i 30 països més

Col·laboradors / Finançadors:

Be Girl i Plan Internacional

Gènesi:

L’any 2012 Diana Sierra, dissenyadora colombiana que havia treballat per marques com Nike, va viatjar a Uganda per participar en projectes d’empoderament de dones. Allà va prendre consciència del problema de la pobresa menstrual, molt estès a països pobres però també entre famílies pobres d’arreu del planeta. Va ser llavors quan va decidir utilitzar la seva experiència com a dissenyadora per a proporcionar una solució a aquest problema que pogués ser còmoda, eficient i bonica, contribuint a fer possible que milers de nenes arreu del món puguin viure la menstruació de forma digna.

Nivell d’implantació:

Be Girl és una empresa social amb un gran impacte, el 2018 va distribuir 25.619 productes menstruals de forma gratuïta a 14 països d’Amèrica Llatina i Àfrica. A més, va realitzar tallers amb 19.700 nenes i 1.300 nens, que van millorar els seus coneixements sobre el cicle menstrual.

Ha rebut diversos premis com Spark Health (2015), Silver A’ Design Award (2015), o Power Together Award (2019), entre d’altres.

A Colòmbia, el projecte va durar 6 mesos (octubre 2017 – abril 2018) i va atendre 3.636 nenes i dones de la regió de Bolívar.

Pin It on Pinterest

Comparteix