Moods, fomentar un bon ús de les pantalles entre els adolescents i joves

Publicacions Banc d’innovacions

Moods, fomentar un bon ús de les pantalles entre els adolescents i joves

Fundació Nous Cims i Fundació Adsis

moods 1

Projecte d’intervenció comunitària amb un abordatge integral per a prevenir els riscos en l’ús de les noves tecnologies entre els adolescents i joves i promocionar-ne els bons usos.


El Projecte Moods neix de la constatació que, en una modernitat governada per les xarxes socials i els mòbils que canvien la manera en què vivim i ens relacionem, les noves tecnologies suposen nous reptes i riscos –com ara l’addicció, el joc patològic, el grooming, el ciberbullying o l’aïllament social– que cal prevenir. Concretament, va destinat al grup d’adolescents i joves, com ja indica el nom del projecte: mood és la paraula anglesa que fa referència a l’estat anímic i és una expressió col·loquial molt estesa entre els joves.

El projecte es desenvolupa a través d’un conjunt de tallers i intervencions que tenen lloc a instituts d’educació secundària amb l’objectiu de fomentar el bon ús de les pantalles entre els alumnes. És sabut que l’ús que fan de les xarxes socials i les noves tecnologies és divers i pot tenir conseqüències en la salut mental. A través dels tallers, els participants reflexionen i prenen consciència sobre l’ús que fan de les pantalles. Així, el projecte posa al seu abast eines que els permeten identificar conductes de risc i addicció. A més, als tallers es fomenta el sentit crític –permetent reflexionar sobre els videojocs i les apostes online, per exemple–, es debat sobre els valors que es transmeten per xarxes i sobre la necessitat i importància de combinar l’oci virtual amb l’oci en viu. El projecte inclou un pla d’avaluació d’impacte que permet mesurar i valorar els canvis produïts entre les persones participants a través de qüestionaris.

El projecte s’ha implementat al barri d’Horta Guinardó, a Barcelona, i a Quatre Carreres, a València, on un equip de professionals ha impartit tallers als joves d’entre 12 i 16 anys dels centres de secundària dels barris. A banda de tallers en centres d’educació secundària, el projecte també contempla tallers de prevenció en entitats d’oci i temps lliure i formació a famílies i equips docents dels centres.

Banc d’innovacions

ShareAmi, intercanvis lingüístics intergeneracionals a través de videoconferències

ShareAmi, intercanvis lingüístics intergeneracionals a través de videoconferències

ShareAmi és un programa d’intercanvis lingüístics a través de videoconferències entre persones grans i persones joves que viuen fora del seu país
Kloosiv min

Kloosiv, tecnologia i intervenció social per garantir la inclusió social en l’accés a l’habitatge

Kloosiv és una plataforma web que fomenta la inclusió social en l’habitatge per lluitar contra l’especulació i la soledat no desitjada
Imatges Posts Web 65 min

STOP, intel·ligència artificial per prevenir el suïcidi

STOP és un projecte de recerca per prevenir el suïcidi a través d’intel·ligència artificial aplicada a les xarxes socials
NaviLens, sistema de codis que orienta les persones amb discapacitat visual en espais públics

NaviLens, sistema de codis que orienta les persones amb discapacitat visual en espais públics

NaviLens és un sistema de codis amb informació rellevant sobre els espais públics per augmentar l’autonomia de les persones amb dificultats visuals