Moods, fomentar un bon ús de les pantalles entre els adolescents i joves

Publicacions Banc d’innovacions

Moods, fomentar un bon ús de les pantalles entre els adolescents i joves

Fundació Nous Cims i Fundació Adsis

moods 1

Projecte d’intervenció comunitària amb un abordatge integral per a prevenir els riscos en l’ús de les noves tecnologies entre els adolescents i joves i promocionar-ne els bons usos.


El Projecte Moods neix de la constatació que, en una modernitat governada per les xarxes socials i els mòbils que canvien la manera en què vivim i ens relacionem, les noves tecnologies suposen nous reptes i riscos –com ara l’addicció, el joc patològic, el grooming, el ciberbullying o l’aïllament social– que cal prevenir. Concretament, va destinat al grup d’adolescents i joves, com ja indica el nom del projecte: mood és la paraula anglesa que fa referència a l’estat anímic i és una expressió col·loquial molt estesa entre els joves.

El projecte es desenvolupa a través d’un conjunt de tallers i intervencions que tenen lloc a instituts d’educació secundària amb l’objectiu de fomentar el bon ús de les pantalles entre els alumnes. És sabut que l’ús que fan de les xarxes socials i les noves tecnologies és divers i pot tenir conseqüències en la salut mental. A través dels tallers, els participants reflexionen i prenen consciència sobre l’ús que fan de les pantalles. Així, el projecte posa al seu abast eines que els permeten identificar conductes de risc i addicció. A més, als tallers es fomenta el sentit crític –permetent reflexionar sobre els videojocs i les apostes online, per exemple–, es debat sobre els valors que es transmeten per xarxes i sobre la necessitat i importància de combinar l’oci virtual amb l’oci en viu. El projecte inclou un pla d’avaluació d’impacte que permet mesurar i valorar els canvis produïts entre les persones participants a través de qüestionaris.

El projecte s’ha implementat al barri d’Horta Guinardó, a Barcelona, i a Quatre Carreres, a València, on un equip de professionals ha impartit tallers als joves d’entre 12 i 16 anys dels centres de secundària dels barris. A banda de tallers en centres d’educació secundària, el projecte també contempla tallers de prevenció en entitats d’oci i temps lliure i formació a famílies i equips docents dels centres.

Banc d’innovacions

Imatges Posts Web (59) min

NaviLens, sistema de codis que orienta les persones amb discapacitat visual en espais públics

NaviLens és un sistema de codis amb informació rellevant sobre els espais públics per augmentar l’autonomia de les persones amb dificultats visuals
Imatges Posts Web 55 min

Mentegram, seguiment terapèutic de pacients en tractament de salut mental

Mentegram és una eina que permet avaluar i monotoritzar el comportament diari de persones en tractament terapèutic
Imatges Posts Web 50 min

Pycipedia, plataforma col·laborativa per a treballadors socials especialitzats en criança amb discapacitat intel·lectual

Pycipedia és una plataforma web per treballadors socials especialitzats en acompanyar pares i mares amb discapacitat intel·lectual
Imatges Posts Web 47 min 1

Mapathon UPC, plataforma web que recull punts geolocalitzats en un mapa

Mapathon UPC és una plataforma web en obert que permet recollir punts geolocalitzats en un mapa de forma col·laborativa