Moods, fomentar un bon ús de les pantalles entre els adolescents i joves

Publicacions Banc d’innovacions

Moods, fomentar un bon ús de les pantalles entre els adolescents i joves

Fundació Nous Cims i Fundació Adsis

moods 1

Projecte d’intervenció comunitària amb un abordatge integral per a prevenir els riscos en l’ús de les noves tecnologies entre els adolescents i joves i promocionar-ne els bons usos.


El Projecte Moods neix de la constatació que, en una modernitat governada per les xarxes socials i els mòbils que canvien la manera en què vivim i ens relacionem, les noves tecnologies suposen nous reptes i riscos –com ara l’addicció, el joc patològic, el grooming, el ciberbullying o l’aïllament social– que cal prevenir. Concretament, va destinat al grup d’adolescents i joves, com ja indica el nom del projecte: mood és la paraula anglesa que fa referència a l’estat anímic i és una expressió col·loquial molt estesa entre els joves.

El projecte es desenvolupa a través d’un conjunt de tallers i intervencions que tenen lloc a instituts d’educació secundària amb l’objectiu de fomentar el bon ús de les pantalles entre els alumnes. És sabut que l’ús que fan de les xarxes socials i les noves tecnologies és divers i pot tenir conseqüències en la salut mental. A través dels tallers, els participants reflexionen i prenen consciència sobre l’ús que fan de les pantalles. Així, el projecte posa al seu abast eines que els permeten identificar conductes de risc i addicció. A més, als tallers es fomenta el sentit crític –permetent reflexionar sobre els videojocs i les apostes online, per exemple–, es debat sobre els valors que es transmeten per xarxes i sobre la necessitat i importància de combinar l’oci virtual amb l’oci en viu. El projecte inclou un pla d’avaluació d’impacte que permet mesurar i valorar els canvis produïts entre les persones participants a través de qüestionaris.

El projecte s’ha implementat al barri d’Horta Guinardó, a Barcelona, i a Quatre Carreres, a València, on un equip de professionals ha impartit tallers als joves d’entre 12 i 16 anys dels centres de secundària dels barris. A banda de tallers en centres d’educació secundària, el projecte també contempla tallers de prevenció en entitats d’oci i temps lliure i formació a famílies i equips docents dels centres.

Banc d’innovacions

Fitxa Soy yo literal

Soy yo literal, plataforma digital sobre salut mental per a joves

Soy yo literal és una plataforma digital que promou la salut mental entre els joves
Fokus PI

FOKUS PI, aplicació que facilita la planificació social digital

FOKUS PI és una eina de suport en la presa de decisions destinada a professionals del sector social, sanitari i educatiu
BCI

BCI, dispositiu que permet restablir la comunicació en pacients amb malalties neurodegeneratives

El BCI és una innovació tecnològica que permet restablir la comunicació en pacients amb malalties neurodegeneratives
CUPPA

Cuppa, trobades virtuals per a cuidadors no professionals

Cuppa és un programa de videotrucades dirigides a persones cuidadores amb l’objectiu de compartir experiències i crear comunitat
ATENEA

ATENEA, dispositiu adaptat per combatre la bretxa digital

ATENEA és un dispositiu adaptat que contribueix a la transformació digital i tecnològica dels serveis socials, posant al centre la ciutadania més vulnerable
Projecte IWI

Projecte IWI, programa de suport per a famílies que busquen millorar el seu benestar

El projecte IWI és un programa que dona suport a famílies amb menors a càrrec que detecten dificultats dins de les seves pròpies llars i que tenen voluntat d’afrontar-les de manera comunitària