P.I.P.P.I., programa d’atenció intensiva per a famílies vulnerables amb fills menors

Publicacions Banc d’innovacions

P.I.P.P.I., programa d’atenció intensiva per a famílies vulnerables amb fills menors

Laboratori de Recerca i Intervenció en Educació Familiar de la Universitat de Pàdua, Ministeri de Treball i Polítiques Socials d’Itàlia

P.I.P.P.I., programa d’atenció intensiva per a famílies vulnerables amb fills menors

Noies jugant.

Programa d’intervenció intensiva i multidisciplinària en famílies vulnerables per a reduir el risc que els infants siguin retirats del seu nucli familiar, articulant un conjunt d’accions combinades en relació amb les necessitats dels infants: atenció domiciliària intensiva, activitats grupals amb altres pares i mares, acompanyament per part de famílies voluntàries, i treball conjunt amb els mestres i treballadors socials de les escoles i els serveis socials.

D’acord amb l’objectiu de la Convenció sobre els Drets de la Infància de desenvolupar mesures que garanteixin l’interès superior dels menors, el Ministeri italià de Benestar Social, en associació amb la Universitat de Pàdua, van dissenyar i aplicar a partir de 2011 aquest programa d’atenció intensiva per a famílies vulnerables que es va denominar Programa d’Intervenció per a la Prevenció de la Institucionalització. La seva abreviatura, P.I.P.P.I. s’inspira alhora en el personatge de ficció Pippi Calcesllargues, una nena creativa i sorprenentment resistent coneguda a tot el món.

Com el seu nom indica, el P.I.P.P.I. té com a finalitat prevenir l’acolliment fora de la llar i respondre als problemes relacionats amb l’abandonament infantil, tenint en compte el dret de tots els infants a una atenció de qualitat. Quan es tracta d’una negligència parental, i es produeix una posterior retirada de l’infant, la mateixa retirada expropia la competència dels pares. Aquesta pràctica no sembla ser la intervenció més desitjable, per la qual cosa P.I.P.P.I. experimenta una resposta social que intenta avantposar les necessitats de desenvolupament dels menors.

P.I.P.P.I. representa un treball coordinat i cooperatiu entre diferents institucions, professions i disciplines dels serveis socials, de la psicologia i de la pedagogia per actuar conjuntament en l’objectiu d’aconseguir una reducció en el nombre d’infants retirats de les seves famílies. Alhora P.I.P.P.I. ha desenvolupat una eina pròpia per a la valoració i avaluació de casos a partir de models d’Escòcia i del Quebec.

P.I.P.P.I. està avui estès a tot el territori italià i diversos estudis acadèmics han demostrat l’eficàcia d’aquest model d’intervenció. L’informe d’avaluació de la setena edició del programa 2018-2020 aporta evidències dels bons resultats obtinguts.

Centro Nazionale di documentazione e analisi per l'infanzia e l'adolescenza

Banc d’innovacions

Fokus PI

FOKUS PI, aplicació que facilita la planificació social digital

FOKUS PI és una eina de suport en la presa de decisions destinada a professionals del sector social, sanitari i educatiu
BCI

BCI, dispositiu que permet restablir la comunicació en pacients amb malalties neurodegeneratives

El BCI és una innovació tecnològica que permet restablir la comunicació en pacients amb malalties neurodegeneratives
CUPPA

Cuppa, trobades virtuals per a cuidadors no professionals

Cuppa és un programa de videotrucades dirigides a persones cuidadores amb l’objectiu de compartir experiències i crear comunitat
ATENEA

ATENEA, dispositiu adaptat per combatre la bretxa digital

ATENEA és un dispositiu adaptat que contribueix a la transformació digital i tecnològica dels serveis socials, posant al centre la ciutadania més vulnerable
Projecte IWI

Projecte IWI, programa de suport per a famílies que busquen millorar el seu benestar

El projecte IWI és un programa que dona suport a famílies amb menors a càrrec que detecten dificultats dins de les seves pròpies llars i que tenen voluntat d’afrontar-les de manera comunitària
Metavers Plena Inclusión Aragón

Metavers virtual per millorar les habilitats quotidianes de les persones amb discapacitat intel·lectual

El metavers de Plena Inclusión Aragón i la Cooperativa Kairós és un avatar que permet aprendre habilitats del dia a dia per millorar l’autonomia de les persones amb discapacitat intel·lectual