Un nou debat aprofundeix en les oportunitats i els límits dels sistemes predictius i l’automatització en Serveis Socials

Publicacions Notícies

Un nou debat aprofundeix en les oportunitats i els límits dels sistemes predictius i l’automatització en Serveis Socials

,
Un nou debat aprofundeix en les oportunitats i els límits dels sistemes predictius i l’automatització en Serveis Socials

El Palau Macaya de Barcelona ha acollit el 19 de novembre el 3r debat del Cicle “Big Data i Serveis Socials” de la Fundació iSocial, en què quatre experts han reflexionat sobre les oportunitats i els límits d’introduir sistemes predictius i processos d’automatització en el sector dels Serveis Socials. El debat ha estat conduit pel professor de ciència de dades de la Universitat Oberta de Catalunya, Jordi Conesa.

En primer lloc ha intervingut Albert Isern, CEO de l’empresa de big data Momentum Analytics, el qual ha realitzat la seva ponència sobre les oportunitats que avui té el sector dels Serveis Socials d’aprofitar l’experiència d’èxit del sector comercial, durant els últims 15 anys, en el coneixement i la segmentació dels clients actuals i dels clients potencials de productes i serveis, per mitjà del tractament i l’anàlisi massiva de dades. Ha explicat de quina manera les empreses de big data tracten les dades i el tipus de resultats i de coneixement que n’obtenen.

En segon lloc, Lourdes Rodriguez, de la Fundació TIC Salut Social, ha presentat el projecte Intersocial, que busca definir un vocabulari controlat comú a utilitzar per interoperar informació en l’àmbit de l’atenció social, particularment dirigida a les persones que tenen necessitats socials i sanitàries. Mitjançant aquest vocabulari es pretén aconseguir una major integració de les dades dels diferents sistemes de gestió en l’àmbit de l’atenció social a Catalunya.

Posteriorment, el gerent de Serveis Socials de la Junta de Castilla y León, Carlos Raul de Pablos, ha exposat els projectes PACT i ERGOSS d’aquest govern autonòmic, mitjançant els quals des de fa deu anys estan desenvolupat tècniques i eines Big Data per conèixer les necessitats socials del territori, compartir coneixement i integrar recursos entre els sistemes social i de salut, segmentar la població en situació de vulnerabilitat, i preveure l’evolució futura de serveis i prestacions, com per exemple de la Renda Garantida de Ciutadania.

Finalment, la directora de la Fundació Victor Grífols i Lucas, Nùria Terribas, experta en bioètica, ha aportat el seu punt de vista sobre els límits i els principis ètics que els sistemes predictius i els processos d’automatització en Serveis Socials han de tenir en compte i preservar per garantir que en últim terme aportin una millora del benestar i la qualitat de vida de la ciutadania amb ple respecte dels seus drets i de la seva intimitat.

En el torn de debat obert s’han plantejat moltes preguntes per part dels assistents, en temes com l’automatització en l’atorgament de prestacions; el dret dels usuaris a accedir al seu historial i informes; els possibles biaixos i discriminacions dels algoritmes; els límits en l’anonimització de les dades; etc.

Després d’aquest 3r debat, el cicle de reflexió continua durant desembre, gener i febrer amb tallers a porta tancada amb ajuntaments i consells comarcals interessats a desenvolupar eines predictives en l’àmbit dels Serveis Socials. I finalitzarà el 10 de març amb una conferència de cloenda a càrrec de l’expert basc Fernando Fantova i la presentació per part d’iSocial d’un document final de conclusions.

Actualitat

Fotografia de grup després de l'entrega del premi a la Integració Social a través de la tecnologia, categoria dels premis d'Innovació Social de Catalunya GrausTIC patrocinada per iSocial

La Fundació iSocial i GrausTIC atorguen el Premi a la Integració Social a través de la Digitalització a l’app Dinder Club

Amb aquest premi, la Fundació iSocial vol reconèixer la tasca de Dinder Club, la primera aplicació de cites i plans d’oci per a persones amb discapacitat intel·lectual. Aquesta iniciativa pionera aposta per la inclusió social a través de la tecnologia, oferint un entorn segur i accessible per facilitar relacions personals i activitats grupals.
Rehab Lab rep guardó Prácticas con Impacto. Toni Codina, de la Fundació iSocial, i Joel Costa, d'Ampans, recullen el premi min

La Xarxa Rehab-Lab, reconeguda per Plena Inclusión com a “Práctica con Impacto”

La Fundació iSocial va participar a la trobada estatal “Prácticas con Impacto” organitzada per Plena Inclusión a Sevilla, on vam presentar la Xarxa Rehab-Lab davant més de 500 professionals i entitats del sector de la discapacitat intel·lectual
Els participants de la 2a Crida del HISS en una foto de grup, amb el logo del HISS. iSocial hi ha participat amb el projecte Nidus Desinstitucionalització.

iSocial participa a la cloenda de la 2a Crida del Programa Transforma del HISS amb el projecte Nidus Desinstitucionalització

A la cloenda de la 2a Crida del Programa Transforma del HiSS, iSocial ha presentat els resultats del projecte Nidus Desinstitucionalització, que aposta per l’ús d’aquesta app com a suport per a persones amb problemes de salut mental en el seu camí cap a la vida independent
Imatge de la landing Soliguia per a professionals

Estrenem una nova landing de la Soliguia per a professionals, amb recursos per utilitzar l’eina

Des de la landing, els i les professionals poden sol·licitar que la seva entitat formi part de la Soliguia, consultar la secció de preguntes freqüents i accedir al vídeo “Descobreix la Soliguia”, una guia ràpida per conèixer l’eina en menys de 10 minuts
Llars compartides Nova entitat membre

Llars Compartides s’incorpora a la Fundació iSocial

L’entitat Llars Compartides, que promou un model d’envelliment digne i en companyia per a persones grans amb rendes baixes, s’incorpora com a nova membre de la Fundació iSocial
Persona usuària de Mifas a Girona

El Grup Mifas s’incorpora com a nova entitat membre de la Fundació iSocial

L’entitat gironina Grup Mifas aportarà la seva expertesa en l’àmbit de la discapacitat física com a nou membre de la Fundació iSocial