Un nou debat aprofundeix en les oportunitats i els límits dels sistemes predictius i l’automatització en Serveis Socials

Un nou debat aprofundeix en les oportunitats i els límits dels sistemes predictius i l’automatització en Serveis Socials

,
Un nou debat aprofundeix en les oportunitats i els límits dels sistemes predictius i l’automatització en Serveis Socials

El Palau Macaya de Barcelona ha acollit el 19 de novembre el 3r debat del Cicle “Big Data i Serveis Socials” de la Fundació iSocial, en què quatre experts han reflexionat sobre les oportunitats i els límits d’introduir sistemes predictius i processos d’automatització en el sector dels Serveis Socials. El debat ha estat conduit pel professor de ciència de dades de la Universitat Oberta de Catalunya, Jordi Conesa.

En primer lloc ha intervingut Albert Isern, CEO de l’empresa de big data Momentum Analytics, el qual ha realitzat la seva ponència sobre les oportunitats que avui té el sector dels Serveis Socials d’aprofitar l’experiència d’èxit del sector comercial, durant els últims 15 anys, en el coneixement i la segmentació dels clients actuals i dels clients potencials de productes i serveis, per mitjà del tractament i l’anàlisi massiva de dades. Ha explicat de quina manera les empreses de big data tracten les dades i el tipus de resultats i de coneixement que n’obtenen.

En segon lloc, Lourdes Rodriguez, de la Fundació TIC Salut Social, ha presentat el projecte Intersocial, que busca definir un vocabulari controlat comú a utilitzar per interoperar informació en l’àmbit de l’atenció social, particularment dirigida a les persones que tenen necessitats socials i sanitàries. Mitjançant aquest vocabulari es pretén aconseguir una major integració de les dades dels diferents sistemes de gestió en l’àmbit de l’atenció social a Catalunya.

Posteriorment, el gerent de Serveis Socials de la Junta de Castilla y León, Carlos Raul de Pablos, ha exposat els projectes PACT i ERGOSS d’aquest govern autonòmic, mitjançant els quals des de fa deu anys estan desenvolupat tècniques i eines Big Data per conèixer les necessitats socials del territori, compartir coneixement i integrar recursos entre els sistemes social i de salut, segmentar la població en situació de vulnerabilitat, i preveure l’evolució futura de serveis i prestacions, com per exemple de la Renda Garantida de Ciutadania.

Finalment, la directora de la Fundació Victor Grífols i Lucas, Nùria Terribas, experta en bioètica, ha aportat el seu punt de vista sobre els límits i els principis ètics que els sistemes predictius i els processos d’automatització en Serveis Socials han de tenir en compte i preservar per garantir que en últim terme aportin una millora del benestar i la qualitat de vida de la ciutadania amb ple respecte dels seus drets i de la seva intimitat.

En el torn de debat obert s’han plantejat moltes preguntes per part dels assistents, en temes com l’automatització en l’atorgament de prestacions; el dret dels usuaris a accedir al seu historial i informes; els possibles biaixos i discriminacions dels algoritmes; els límits en l’anonimització de les dades; etc.

Després d’aquest 3r debat, el cicle de reflexió continua durant desembre, gener i febrer amb tallers a porta tancada amb ajuntaments i consells comarcals interessats a desenvolupar eines predictives en l’àmbit dels Serveis Socials. I finalitzarà el 10 de març amb una conferència de cloenda a càrrec de l’expert basc Fernando Fantova i la presentació per part d’iSocial d’un document final de conclusions.

Actualitat

52 professionals del Grup ÀURIA i de 5 ABSS gironines al curs “De l’ACP al Suport Auto-dirigit”

52 professionals del Grup ÀURIA i de 5 ABSS gironines al curs “De l’ACP al Suport Auto-dirigit”

Un total de 25 professionals de Serveis Socials de la Vegueria de Girona estan seguint des del 23 de setembre una nova edició del curs de formació “De l’Atenció Centrada en la Persona al Self-directed Support” de la Fundació iSocial.
El Grup Alba esdevé la catorzena entitat membre d’iSocial

El Grup Alba esdevé la catorzena entitat membre d’iSocial

El Grup Alba ha aprovat aquest mes de setembre la seva adhesió a la Fundació iSocial com a entitat sòcia-col.laboradora.
Com poden ajudar els ‘smartphones’ en el treball social?

Com poden ajudar els ‘smartphones’ en el treball social?

Els telèfons intel·ligents poden ser eines de gran utilitat durant les intervencions, tant per als treballadors socials com per a les persones que reben ajuda, amb les aplicacions i mesures de seguretat adequades.
Usos del ‘machine learning’ en els serveis socials

Usos del ‘machine learning’ en els serveis socials

El ‘machine learning’ ha començat a implementar-se en diversos àmbits dels serveis socials, com ara la detecció del risc d’exclusió social, del maltractament infantil o del risc de suïcidi, o el suport en el diagnòstic social de respostes i d’assignació de recursos. Com funciona?