Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano
Codi Colors, mètode inclusiu per a l’aprenentatge del piano
Codi Colors
Mètode innovador de l’ensenyament musical pensat perquè persones amb discapacitat aprenguin a tocar el piano i gaudeixin de fer música. Permet que se sentin realitzades gràcies als resultats pràctics del mètode, possibilitant-los tocar cançons i peces seguint una partitura a partir dels conceptes musicals bàsics.
Tots dos llibres consten d’un repertori de 57 cançons tradicionals, populars i d’autor escrites amb el codi i acompanyades d’il·lustracions. Les peces –totes de nivell assequible– es troben ordenades segons el grau de dificultat i segons la temàtica, majoritàriament referents a les diferents èpoques de l’any. Les partitures estan adaptades amb l’objectiu de facilitar-ne la comprensió: estan escrites en clau de sol, sense compàs ni valors, i la mida dels pentagrames és grossa, entre d’altres. Més enllà dels llibres, més material didàctic preparat específicament –una llibreta de música adaptada i adhesius de colors– permeten la implementació del mètode, perfectament combinable amb instruments de colors (campanes, tubs, sonors, botzines, carillons…).
Si bé el Codi Colors va destinat, principalment, a alumnes amb necessitats educatives especials molt diverses –físiques, sensorials, de comunicació, intel·lectuals, de trastorn mental–, no només ho està a aquests col·lectius. Així doncs, Codi Colors aplana el camí de fer música i evita la dificultat de la lectura musical convencional a tothom. És vàlid per l’aprenentatge inicial de música –per alumnes d’edats primerenques–, per a la sensibilització musical i per a classes de llenguatge musical o d’instrument. A més a més, el sistema d’aprenentatge musical funciona tant per a classes col·lectives com individuals.
Característiques de la innovació
Localització
Igualada, Catalunya
Col·laboradors / Finançadors
Codi Colors
Gènesi
Maria Mercè Corrons Roca és professora de piano i d’ensenyament musical a alumnes amb diversitat funcional a l’Escola-Conservatori Municipal de música d’Igualada (ECMMI). Davant la constatació que no existeix cap mètode ni forma d’ensenyament integral de la música apte per a un col·lectiu tan divers i amb tantes especificitats individuals i aprofitant la seva experiència pedagògica, ha creat el Codi Colors. Aquest mètode permet l’aprenentatge i l’acostament al món de la música per part de tot tipus d’alumnat. El mes de juny de 2022 es va publicar el llibre Codi Colors: la música a l’abast de tothom, prologat per la doctora Melissa Mercadal-Brotons, directora acadèmica i coordinadora del Màster de Musicoteràpia a l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya).
Nivell d’implantació
El mètode ha estat exposat a través de diversos tallers i presentacions que s’han dut a terme, entre d’altres al tercer Congrés de Pedagogia Musical de l’Associació de Conservatoris de Catalunya. Fins ara, el Codi s’ha mostrat satisfactori i l’associació de colors avantatjosa, ja que diversos materials pedagògics empren el mateix sistema. La fita és aconseguir que el Codi Colors estigui a l’abast de docents i d’alumnes; és a dir, que sigui conegut i que se’n beneficiïn el màxim nombre de persones.
Banc d’innovacions