DigitaliSSB (Impuls de la Digitalització dels Serveis Socials Bàsics de Catalunya)
DigitaliSSB (Impuls de la Digitalització dels Serveis Socials Bàsics de Catalunya)
DigitaliSSB és un projecte de millora de la gestió i la intervenciósocial dels Serveis Socials Bàsics dels ens locals de Catalunya per mitjà del disseny, el desenvolupament, la implantació i l’avaluació en 18 Àrees Bàsiques de Serveis Socials de dues solucions tecnològiques: DigitaliSSB-Intervenció, i DigitaliSSB-QdC.
(2023-2025)
La primera solució tecnològica, DigitaliSSB-Intervenció, facilitarà la millora de la comunicació i la relació, tant entre professionals com entre professionals i persones usuàries de les Àrees Bàsiques de Serveis Socials, més un servei d’auto-gestió per a persones usuàries i una gestió d’activitats grupals. També comptarà amb diferents mòduls de compartició de dades i documents amb una plataforma de signatura biomètrica, amb fonts de dades d’altres administracions i amb Sistemes d’informació “gestors d’expedients”. Disposarà al mateix temps d’un assistent virtual que donarà respostes a informació sol·licitada i altres eines de fàcil ús (mapa de recursos, simulador d’ajudes socials, espai personal) per oferir a la ciutadania orientació sobre els serveis i recursos del territori que poden donar resposta a les seves necessitats socials i, en el cas dels ciutadans que ja siguin usuaris dels serveis socials, un espai personal en el qual puguin tenir tota la informació sobre el seu historial social amb la Àrea Bàsica de Serveis Socials i gestionar la seva relació amb les professionals socials (cita prèvia, comunicació amb professionals, etc).
La segona solució, DigitaliSSB-QdC, és una solució per a la presa de decisions, planificació i avaluació de l’atenció social, en forma de Quadres de Comandament per a les 18 Àrees Bàsiques participants, que els serveixin per a l’anàlisi, presa de decisions, planificació i avaluació per part de les persones responsables. Es desenvoluparan i implementaran utilitzant l’eina i servei de Power BI, un per a cadascuna de les Àrees Bàsiques de Serveis Socials participants en el projecte. La informació que s’obtindrà es consolidarà en base a les persones ateses i es transformarà en informació útil per fer anàlisis i prendre decisions sobre les persones ateses pels serveis socials, els serveis que es presten, els costos dels serveis i la càrrega de treball que tenen les diferents professionals de cadascuna de les Àrees Bàsiques, entre altres.
El projecte està impulsat per una agrupació formada per la Fundació iSocial, que lidera el projecte; la Fundació Universitat Rovira i Virgili; i la Fundació Víctor Grífols i Lucas i la seva Càtedra de Bioètica de la Universitat de Vic. Alhora, compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona com a partner de coneixement, i la participació de 18 Àrees Bàsiques de Serveis Socials municipals i comarcals: Ajuntament de Tarragona, Ajuntament de Lleida, Ajuntament de Girona, Ajuntament de Reus, Ajuntament de Manresa, Ajuntament d’Amposta, Ajuntament de Calafell, Ajuntament de Banyoles, Consorci d’Acció Social de la Garrotxa, Consell Comarcal del Vallès Oriental, Mancomunitat La Plana, Consell Comarcal de La Noguera, Consell Comarcal del Pla d’Urgell, Consell Comarcal del Pallars Jussà, Consell Comarcal del Pallars Sobirà, Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Consell Comarcal de l’Alt Camp i Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre.
Objectius
L’objectiu general del projecte DigitaliSSB és contribuir a la millora assistencial dels Serveis Socials Bàsics municipals i comarcals per mitjà de la transformació digital.
Com objectius secundaris es plantegen els següents:
- Desenvolupar solucions tecnològiques co-dissenyades amb els/les professionals de 18 Serveis Socials Bàsics que donin resposta a les seves necessitats de millora de la intervenció social.
- Formar als equips professionals d’aquests 18 Serveis Socials Bàsics per a la utilització de les solucions desenvolupades i acompanyar-los per a una gestió eficaç dels canvis que la seva incorporació pot comportar.
- Implantar i avaluar de manera participativa les solucions desenvolupades, per a la seva millora, la seva consolidació i la seva potencial extensió posterior a la totalitat de les Àrees Bàsiques de Catalunya.
Resultats esperats:
S’espera que aquestes dues eines impactin positivament, en conjunt, sobre:
a) El procés d’atenció i intervenció social.
b) La simplificació administrativa.
c) La planificació i l’avaluació de l’atenció social.
d) La capacitat de gestió i la presa de decisions basada en dades fiables i validades.
e) La interrelació i interconnexió per compartir informació amb altres agents.
Lidera:
Socis:
En col·laboració amb:
Finançat per la UE – NextGenerationEU:
Projectes d’innovació