EAVA, servei integral contra el maltractament a les persones grans
EAVA, servei integral contra el maltractament a les persones grans
Consell Comarcal de l’Anoia
Servei especialitzat en la detecció i acompanyament de les persones grans de l’Anoia. Impulsat i finançat pel Consell Comarcal, l’objectiu de l’equip és detectar i prevenir situacions de maltractament, d’una banda, i oferir una atenció multidisciplinar per protegir i reduir els possibles danys causats en aquestes situacions, de l’altra.
L’Equip d’Atenció a la Vellesa de l’Anoia (EAVA) és un servei públic pioner a Europa que visibilitza i afronta una problemàtica que pren força en el context d’envelliment poblacional generalitzat. Segons l’Organització Mundial de la Salut, el 15% de les persones majors de 65 anys pateixen maltractament, si bé les dades oficials no reflecteixen aquesta xifra perquè denunciar és poc freqüent.
El servei va adreçat, principalment, a persones grans de les quals es coneix o se sospita que pateixen situacions de maltractament –físic, psicològic, sexual o econòmic o derivat de l’abandonament, la negligència, l’autonegligència i la vulneració de drets–, tant en l’àmbit domiciliari com l’institucional. Segons les estadístiques presentades per l’EAVA, el maltractament de persones grans està feminitzat –més del 75% dels casos són dones– i els agressors són, en la majoria de casos, fills i cuidadors no professionals.
L’equip és multidisciplinari; compta amb una xarxa d’experts de diversos àmbits per oferir una visió integral de la situació. Es coordina diàriament amb els professionals que atenen la gent gran per detectar sospites i emergències i prevenir el maltractament. També assessora, avalua i intervé en funció de cada cas concret. Generalment, la unitat opta per la mediació en comptes de la via judicial, tot i que en cas de fer-ho ofereix a la gent gran acompanyament davant la justícia. Tanmateix, el sentit del servei no és unidireccional: qualsevol professional de l’àmbit dels serveis socials, d’entitats socials i dels serveis de salut pot sol·licitar el servei de l’equip i coordinar conjuntament l’atenció individualitzada.
Així doncs, l’EAVA posa en relleu la necessitat de cooperació entre una àmplia xarxa coordinada per detectar i emprendre mesures d’actuació contra el maltractament i els abusos a la gent gran. La col·laboració pretén ser global i anar més enllà dels serveis socials, incloent notaris i oficines bancàries de la comarca que són útils per detectar l’abús econòmic. En aquest sentit, com que la pertinença i l’impacte de les actuacions de l’equip requereixen una coordinació eficient, l’EAVA ha impartit formacions al personal sanitari, als treballadors de serveis socials, als jutges i als agents dels Mossos d’Esquadra.
Característiques de la innovació
Localització
Anoia, Catalunya
Col·laboradors / Finançadors
La Diputació de Barcelona va finançar el servei des de l’any 2015 al 2019, en modalitat de pla pilot. Des de llavors, el Consell Comarcal ha decidit mantenir el servei i hi destina una subvenció de 70.000€ anuals.
Gènesi
La comarca de l’Anoia ja estava sensibilitzada en la qüestió des de l’any 2009, arran del treball realitzat per la Comissió de Maltractament de les Persones Grans de l’Anoia. Aquest va derivar, l’any 2011, en el redactat d’un Protocol d’Actuació contra el maltractament a les persones grans a l’Anoia, comptant amb diverses entitats de serveis socials, salut i cossos de seguretat. La iniciativa de l’equip especialitzat va néixer a partir de serioses sospites d’abús i maltractament a persones grans que tenien metges i treballadors socials i que no sabien com procedir. Va ser així que l’any 2015 es va posar en marxa el Pla Pilot de l’EAVA, amb el suport d’administracions locals, la Fundació la Caixa, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona.
Nivell d’implantació
Els resultats obtinguts per l’EAVA poden ser considerats exitosos en molts aspectes. Per una banda, des de la posada en marxa del servei l’any 2015, l’equip ha atès 236 persones grans maltractades, 67 de les quals van ser ateses al llarg del 2022. A més a més, la majoria de comunicacions a jutjats han estat resoltes favorablement. Per altra banda, l’EAVA ha contribuït a una major sensibilització dels professionals, ara capaços de detectar amb més facilitat factors de risc i indicis de maltractament. També se’n destaca l’enriquiment del coneixement dels professionals fruit del treball en xarxa amb un objectiu comú i es demostra com a satisfactori el model interdisciplinari i especialitzat per l’atenció de la vulnerabilitat. Així doncs, arran de l’èxit de l’EAVA es reclama que el servei sigui proveït per la Generalitat i es considera necessària l’extensió del servei a arreu de Catalunya. De moment, molts Consells Comarcals s’han interessat per la iniciativa i la comarca del Bages replicarà el model aviat.
Banc d’innovacions