El 2n debat Big Data analitza els beneficis per als Serveis Socials: prevenció, personalització, planificació i eficiència

Publicacions Notícies

El 2n debat Big Data analitza els beneficis per als Serveis Socials: prevenció, personalització, planificació i eficiència

,
El 2n debat Big Data analitza els beneficis per als Serveis Socials: prevenció, personalització, planificació i eficiència

El Palau Macaya de Barcelona ha acollit el El dimarts 29 d’octubre ha tingut lloc al Palau Macaya de Barcelona el 2n debat del cicle de reflexió “Big Data i Serveis Socials”, organitzat per la Fundació iSocial, amb 72 persones participants procedents principalment d’ajuntaments, del món acadèmic i d’entitats del tercer sector. Quatre ponents de prestigi han exposat i analitzat perquè avui el tractament de dades massives o Big Data, pot contribuir a fer avançar els Serveis Socials en quatre àmbits de millora molt necessaris: prevenció, personalització, planificació i eficiència.

De l’enfortiment de l’enfocament preventiu dels Serveis Socials gràcies al Big Data n’ha parlat Meritxell Benedí, Directora de Serveis Socials de la Generalitat de Catalunya, que ha remarcat la necessitat que té avui el sistema de Serveis Socials de Catalunya de disposar d’evidències per poder millorar, i ha anunciat que amb aquest objectiu ben aviat els contractes-programa i els concerts del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies inclouran una clàusula que permeti al Departament l’accés a les dades d’Administracions locals i proveïdors de serveis.

De la personalització dels serveis als ciutadans, n’ha parlat José Antonio Ondiviela, director de solucions SmartCities de Microsoft Western Europe, el qual ha afirmat que malgrat les dificultats que tenen els sistemes d’informació de Serveis Socials, avui ja disposem de prou dades i de prou qualitat per obtenir un coneixement útil per a la millora del sistema de Serveis Socials, i ha mostrat diversos exemples dels beneficis que això pot comportar.

A continuació, Tomas Lethinen, analista de dades de l’Ajuntament d’Espoo (Finlàndia), ha explicat l’experiència de quinze anys de l’ajuntament d’aquesta ciutat finesa, la segona del país, en el tractament massiu de dades amb la finalitat de millorar la planificació de les polítiques i dels pressupostos socials. Així, per exemple, van analitzar les dades del seu mig milió d’habitants durant 14 anys, per fer prediccions sobre la demanda futura de Serveis Socials; o bé van analitzat factors de risc de 300.000 famílies durant 10 anys per preveure les necessitats futures del sistema de protecció de la infància. Un altre dels beneficis del Big Data ha estat el millor coneixement de l’eficàcia dels processos d’inclusió social de la població nouvinguda del municipi.

Finalment, el Dr. Josep Maria Picas, consultor de TIC i sistemes d’informació en l’entorn sanitari, ha presentat un recull dels aprenentatges recents del sector salut a l’hora de millorar la seva eficiència gràcies al Big Data, aprenentatges que avui poden ser molt útils al sector de Serveis Socials en el moment d’abordar aquest repte.

El cicle tindrà continuïtat el proper 19 de novembre. En aquest 3r debat debatrem sobre “Models predictius i automatització en els Serveis Socials. Oportunitats i factors crítics”. Més informació i inscripcions aquí.

A més de l’exemple de la ciutat finlandesa d’Espoo, trobareu més exemples sobre l’aplicació de Big Data en l’àmbit dels Serveis Socials en el nostre Banc d’Innovacions en Acció Social.

Actualitat

Premi CSC Impulsa a RAPNIC web

El Projecte RAPNIC guanya el Premi CSC Impulsa 2024 a la Innovació en IA en l’àmbit social

El projecte RAPNIC crearà un corpus d’enregistraments per poder entrenar els algoritmes i facilitar que els sistemes de reconeixement de veu reconeguin parle no intel·ligibles
Notícia webinar Quadres de Comandament

iSocial presenta 9 tipus de Quadres de Comandament per a les Àrees Bàsiques de Serveis Socials

Els nous Quadres de Comandament permeten resoldre la dispersió de fonts d’informació en una sola aplicació. Dotze Àrees Bàsiques de Serveis Socials de Catalunya ja disposen d’aquesta eina informàtica
Un farmacèutic col·loca l'adhesiu de Vincles al seu establiment

iSocial impulsa l’atenció integrada social i sanitària de les situacions soledat no volguda

El projecte AISSS amplia l’eficàcia del sistema Vincles de detecció i intervenció precoç de la soledat no volguda, gràcies al treball conjunt dels Serveis Socials amb el sistema de Salut
Notícia Trobada Anual d'Entitats

La Fundació iSocial celebra la seva 2a Trobada Anual d’Entitats Membres

La jornada va reunir prop de 40 participants de les 20 entitats membres i va permetre debatre línies estratègiques i presentar projectes innovadors tant d’iSocial com de les altres entitats
II Trobada anual del projecte DigitaliSSB

II Trobada anual del projecte DigitaliSSB a Tarragona

La trobada ens ha permès donar a conèixer els nous Quadres de Comandament i la nova app meSocial, que hem produït en el marc del projecte DigitaliSSB.
Notícia SOM – Fundació, entitat membre d'iSocial (Web)

Som – Fundació s’incorpora a la Fundació iSocial, que ja suma 20 entitats membres

Som – Fundació, entitat de suport a les persones amb discapacitat, suma la seva expertesa al projecte d’iSocial