El 2n debat Big Data analitza els beneficis per als Serveis Socials: prevenció, personalització, planificació i eficiència

Publicacions Notícies

El 2n debat Big Data analitza els beneficis per als Serveis Socials: prevenció, personalització, planificació i eficiència

,
El 2n debat Big Data analitza els beneficis per als Serveis Socials: prevenció, personalització, planificació i eficiència

El Palau Macaya de Barcelona ha acollit el El dimarts 29 d’octubre ha tingut lloc al Palau Macaya de Barcelona el 2n debat del cicle de reflexió “Big Data i Serveis Socials”, organitzat per la Fundació iSocial, amb 72 persones participants procedents principalment d’ajuntaments, del món acadèmic i d’entitats del tercer sector. Quatre ponents de prestigi han exposat i analitzat perquè avui el tractament de dades massives o Big Data, pot contribuir a fer avançar els Serveis Socials en quatre àmbits de millora molt necessaris: prevenció, personalització, planificació i eficiència.

De l’enfortiment de l’enfocament preventiu dels Serveis Socials gràcies al Big Data n’ha parlat Meritxell Benedí, Directora de Serveis Socials de la Generalitat de Catalunya, que ha remarcat la necessitat que té avui el sistema de Serveis Socials de Catalunya de disposar d’evidències per poder millorar, i ha anunciat que amb aquest objectiu ben aviat els contractes-programa i els concerts del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies inclouran una clàusula que permeti al Departament l’accés a les dades d’Administracions locals i proveïdors de serveis.

De la personalització dels serveis als ciutadans, n’ha parlat José Antonio Ondiviela, director de solucions SmartCities de Microsoft Western Europe, el qual ha afirmat que malgrat les dificultats que tenen els sistemes d’informació de Serveis Socials, avui ja disposem de prou dades i de prou qualitat per obtenir un coneixement útil per a la millora del sistema de Serveis Socials, i ha mostrat diversos exemples dels beneficis que això pot comportar.

A continuació, Tomas Lethinen, analista de dades de l’Ajuntament d’Espoo (Finlàndia), ha explicat l’experiència de quinze anys de l’ajuntament d’aquesta ciutat finesa, la segona del país, en el tractament massiu de dades amb la finalitat de millorar la planificació de les polítiques i dels pressupostos socials. Així, per exemple, van analitzar les dades del seu mig milió d’habitants durant 14 anys, per fer prediccions sobre la demanda futura de Serveis Socials; o bé van analitzat factors de risc de 300.000 famílies durant 10 anys per preveure les necessitats futures del sistema de protecció de la infància. Un altre dels beneficis del Big Data ha estat el millor coneixement de l’eficàcia dels processos d’inclusió social de la població nouvinguda del municipi.

Finalment, el Dr. Josep Maria Picas, consultor de TIC i sistemes d’informació en l’entorn sanitari, ha presentat un recull dels aprenentatges recents del sector salut a l’hora de millorar la seva eficiència gràcies al Big Data, aprenentatges que avui poden ser molt útils al sector de Serveis Socials en el moment d’abordar aquest repte.

El cicle tindrà continuïtat el proper 19 de novembre. En aquest 3r debat debatrem sobre “Models predictius i automatització en els Serveis Socials. Oportunitats i factors crítics”. Més informació i inscripcions aquí.

A més de l’exemple de la ciutat finlandesa d’Espoo, trobareu més exemples sobre l’aplicació de Big Data en l’àmbit dels Serveis Socials en el nostre Banc d’Innovacions en Acció Social.

Actualitat

REIR, nova entitat membre de iSocial

REIR s’incorpora com a nova entitat membre de la Fundació iSocial

El patronat d’iSocial ha aprovat l’ingrés de Recursos Educatius per a la Infància en Risc (REIR) com a entitat membre de la Fundació
Premis GrausTIC

Oberta la convocatòria dels premis d’Innovació Digital de Catalunya GrausTIC 2024

El passat 12 de juliol es va obrir la convocatòria dels Premis d’Innovació Digital de Catalunya 2024 – GrausTIC, un certamen que té com a objectiu reconèixer aquelles iniciatives, professionals, empreses o institucions que destaquen per l’ús innovador i la promoció de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Les propostes es podran presentar fins al 15 d’octubre de 2024.
Grupo Servicio Sociales Integrados (SSI)

La Fundació iSocial dona la benvinguda al Grupo SSI com a nova entitat membre

El Grupo Servicios Sociales Integrados (SSI) és una cooperativa basca dedicada a millorar la qualitat de vida de les persones en situació de vulnerabilitat
Josep Maria Solé pren el relleu de Montse Cervera com a president

Canvi de presidència: Josep Maria Solé pren el relleu de Montse Cervera

Montse Cervera, presidenta d’iSocial des de la creació de la Fundació, cedeix el pas a Josep Maria Solé
iSocial PRO

Un nou butlletí informarà els professionals que utilitzen les Apps d’iSocial

Des d’aquest mes de juliol, els professionals que ja utilitzen l’App “iSocial PRO” i que, a través d’aquesta, gestionen les apps Nidus, Flapp!, i properament meSocial, rebran periòdicament un butlletí que els informarà sobre novetats, millores tècniques i el procés d’expansió territorial d’aquestes aplicacions.
DigitaliSSB

10 Àrees Bàsiques de Serveis Socials milloren les seves eines d’anàlisi i planificació gràcies a iSocial

iSocial està desenvolupant una sèrie de Quadres de Comandament per a les Àrees Bàsiques de Serveis Socials municipals i comarcals que permetrà als professionals que hi treballen solucionar la seva dispersió d’aplicacions i de fonts de dades mitjançant una sola eina d’anàlisi i planificació