iSocial i la UPC iniciem un estudi per preveure l’impacte que tindrà la COVID19 en els Serveis Socials dels municipis

iSocial i la UPC iniciem un estudi per preveure l’impacte que tindrà la COVID19 en els Serveis Socials dels municipis

,
iSocial i la UPC iniciem un estudi per preveure l’impacte que tindrà la COVID19 en els Serveis Socials dels municipis

Aquesta setmana la Fundació iSocial i l’Intelligence Data Science and Artificial Intelligence Researh Center de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) hem iniciat l’estudi prospectiu INSESS-COVID19 (Identificació de Necessitats Socials Emergents com a conseqüència de la COVID19 i efecte sobre els Serveis Socials del territori), per conèixer les vulnerabilitats de la població catalana en els propers mesos i aportar elements de decisió que permetin les 104 Àrees Bàsiques de Serveis Socials de Catalunya fer-hi front.

En efecte, les conseqüències de la crisi provocada per la COVID19 han estat devastadores des del punt de vista sanitari, però tot apunta que també ho seran des del punt de vista econòmic i del benestar social. La COVID19 ha generat una situació mai vista abans i és més que probable que apareguin necessitats socials noves, que és urgent identificar per atendre adequadament. INSESS-COVID19 utilitzarà un plantejament innovador basat en uns mecanismes d’obtenció ràpida de dades a partir de processos participatius que involucraran experts en Serveis Socials i també ciutadania; una metodologia mixta que combina tècniques de ciència de les dades, gestió del coneixement i intel·ligència artificial, i que permetrà aportar elements de suport a l’elaboració de polítiques en matèria de Serveis Socials a Catalunya.

A diferència de molta de la recerca que es fa actualment en l’àmbit de la COVID-19, que se centra en la predicció de les infeccions, la supervivència, la propagació de la malaltia o el diagnòstic, INSESS-COVID19 posa l’accent en els Serveis Socials, grans oblidats de l’equació en la gestió de la pandèmia. En l’àmbit dels Serveis Socials el pitjor probablement encara està per venir. Després del desbordament del sistema sanitari, vindran les conseqüències econòmiques, i una allau de necessitats socials que requeriran l’atenció dels Serveis Socials durant els propers mesos i potser anys, i poden en un futur immediat desbordar i col·lapsar el sistema de Serveis Socials dels Ajuntaments i els Consells comarcals. Per això l’objectiu de l’estudi és aportar llum sobre com s’han de començar a preparar els Serveis Socials dels Ajuntaments i els Consells Comarcals davant d’aquest nou escenari.

L’estudi INSESS-COVID19 compta amb la col·laboració i participació de la Generalitat de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis (ACM), la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i ha estat finançat pel Centre de Cooperació al Desenvolupament de la UPC en el marc de la convocatòria extraordinària que va obrir el mes d’abril amb motiu de l’emergència generada per la crisi de la COVID19.

L’estudi està dirigit per la Dra. Karina Gibert, catedràtica de la Universitat Politècnica de Catalunya-UPC, i Toni Codina, director de la Fundació iSocial, que lideraran un equip investigador multidisciplinar format per experts en serveis socials, enginyers del coneixement i científics de dades. L’estudi compta també amb un comitè assessor format pels acadèmics i experts Manuel Aguilar, Carles Alsinet, Maria Assumpció Gonzàlez, Albert Isern, Josep Maria Pascual, Josep Maria Picas i Pilar Rodríguez. Els primers resultats de l’estudi es preveu que es puguin presentar a principis de setembre.

Actualitat

52 professionals del Grup ÀURIA i de 5 ABSS gironines al curs “De l’ACP al Suport Auto-dirigit”

52 professionals del Grup ÀURIA i de 5 ABSS gironines al curs “De l’ACP al Suport Auto-dirigit”

Un total de 25 professionals de Serveis Socials de la Vegueria de Girona estan seguint des del 23 de setembre una nova edició del curs de formació “De l’Atenció Centrada en la Persona al Self-directed Support” de la Fundació iSocial.
El Grup Alba esdevé la catorzena entitat membre d’iSocial

El Grup Alba esdevé la catorzena entitat membre d’iSocial

El Grup Alba ha aprovat aquest mes de setembre la seva adhesió a la Fundació iSocial com a entitat sòcia-col.laboradora.
Com poden ajudar els ‘smartphones’ en el treball social?

Com poden ajudar els ‘smartphones’ en el treball social?

Els telèfons intel·ligents poden ser eines de gran utilitat durant les intervencions, tant per als treballadors socials com per a les persones que reben ajuda, amb les aplicacions i mesures de seguretat adequades.
Usos del ‘machine learning’ en els serveis socials

Usos del ‘machine learning’ en els serveis socials

El ‘machine learning’ ha començat a implementar-se en diversos àmbits dels serveis socials, com ara la detecció del risc d’exclusió social, del maltractament infantil o del risc de suïcidi, o el suport en el diagnòstic social de respostes i d’assignació de recursos. Com funciona?