iSocial i la UPC iniciem un estudi per preveure l’impacte que tindrà la COVID19 en els Serveis Socials dels municipis

iSocial i la UPC iniciem un estudi per preveure l’impacte que tindrà la COVID19 en els Serveis Socials dels municipis

,
iSocial i la UPC iniciem un estudi per preveure l’impacte que tindrà la COVID19 en els Serveis Socials dels municipis

Aquesta setmana la Fundació iSocial i l’Intelligence Data Science and Artificial Intelligence Researh Center de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) hem iniciat l’estudi prospectiu INSESS-COVID19 (Identificació de Necessitats Socials Emergents com a conseqüència de la COVID19 i efecte sobre els Serveis Socials del territori), per conèixer les vulnerabilitats de la població catalana en els propers mesos i aportar elements de decisió que permetin les 104 Àrees Bàsiques de Serveis Socials de Catalunya fer-hi front.

En efecte, les conseqüències de la crisi provocada per la COVID19 han estat devastadores des del punt de vista sanitari, però tot apunta que també ho seran des del punt de vista econòmic i del benestar social. La COVID19 ha generat una situació mai vista abans i és més que probable que apareguin necessitats socials noves, que és urgent identificar per atendre adequadament. INSESS-COVID19 utilitzarà un plantejament innovador basat en uns mecanismes d’obtenció ràpida de dades a partir de processos participatius que involucraran experts en Serveis Socials i també ciutadania; una metodologia mixta que combina tècniques de ciència de les dades, gestió del coneixement i intel·ligència artificial, i que permetrà aportar elements de suport a l’elaboració de polítiques en matèria de Serveis Socials a Catalunya.

A diferència de molta de la recerca que es fa actualment en l’àmbit de la COVID-19, que se centra en la predicció de les infeccions, la supervivència, la propagació de la malaltia o el diagnòstic, INSESS-COVID19 posa l’accent en els Serveis Socials, grans oblidats de l’equació en la gestió de la pandèmia. En l’àmbit dels Serveis Socials el pitjor probablement encara està per venir. Després del desbordament del sistema sanitari, vindran les conseqüències econòmiques, i una allau de necessitats socials que requeriran l’atenció dels Serveis Socials durant els propers mesos i potser anys, i poden en un futur immediat desbordar i col·lapsar el sistema de Serveis Socials dels Ajuntaments i els Consells comarcals. Per això l’objectiu de l’estudi és aportar llum sobre com s’han de començar a preparar els Serveis Socials dels Ajuntaments i els Consells Comarcals davant d’aquest nou escenari.

L’estudi INSESS-COVID19 compta amb la col·laboració i participació de la Generalitat de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis (ACM), la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i ha estat finançat pel Centre de Cooperació al Desenvolupament de la UPC en el marc de la convocatòria extraordinària que va obrir el mes d’abril amb motiu de l’emergència generada per la crisi de la COVID19.

L’estudi està dirigit per la Dra. Karina Gibert, catedràtica de la Universitat Politècnica de Catalunya-UPC, i Toni Codina, director de la Fundació iSocial, que lideraran un equip investigador multidisciplinar format per experts en serveis socials, enginyers del coneixement i científics de dades. L’estudi compta també amb un comitè assessor format pels acadèmics i experts Manuel Aguilar, Carles Alsinet, Maria Assumpció Gonzàlez, Albert Isern, Josep Maria Pascual, Josep Maria Picas i Pilar Rodríguez. Els primers resultats de l’estudi es preveu que es puguin presentar a principis de setembre.

Actualitat

iSocial presenta l’informe “Innovació tecnològica i serveis socials”

iSocial presenta l’informe “Innovació tecnològica i serveis socials”

En un acte públic realitzat el 22.11.2022 a l’auditori de NTT Data a Barcelona.
La tecnologia immersiva en els serveis socials

La tecnologia immersiva en els serveis socials

Les tecnologies immersives, com la realitat virtual o la realitat augmentada, estan demostrant tenir grans beneficis en serveis socials, tant per a diferents perfils de persones usuàries com per a les persones professionals. Aquestes són les seves aplicacions avui més destacades en el sector dels serveis socials.
Agustí Cerrillo: “Els robots conversacionals o xatbots en no gaire temps podran ser utilitzats per les Administracions públiques per millorar la qualitat dels serveis socials”

Agustí Cerrillo: “Els robots conversacionals o xatbots en no gaire temps podran ser utilitzats per les Administracions públiques per millorar la qualitat dels serveis socials”

Parlem amb Agustí Cerrillo Martínez, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ens parla sobre l’ús d’intel·ligència artificial en les Administracions públiques i els serveis socials, el seu impacte, els principis ètics i jurídics que implica i els reptes que cal afrontar.
La intervenció comunitària als Serveis Socials Bàsics

La intervenció comunitària als Serveis Socials Bàsics

El treball comunitari com a forma d’intervenció social. En línia (10,5 hores)