Participem en un estudi de la UdL sobre les conseqüències de la Covid-19 en l’ocupació juvenil

Publicacions Notícies

Participem en un estudi de la UdL sobre les conseqüències de la Covid-19 en l’ocupació juvenil

,
EMJUCOVID

La Fundació iSocial participem des d’aquest mes de juny en l’estudi EMJUCOVID, liderat per la Universitat de Lleida, que analitzarà les conseqüències que provocarà la crisi econòmica derivada de la Covid-19 sobre l’ocupació de la població juvenil i sobre les desigualtats socials del col·lectiu. En l’estudi també hi participen investigadors/es de la Universitat de Barcelona, Universitat Pompeu Fabra, Universitat de València i Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia. La durada del projecte és de 12 mesos, i està finançat pel Fondo Supera Covid de CRUE-Universidades españolas, CSIC i Banco Santander.

El projecte està liderat per l’economista Maria Àngels Cabasés, professora i directora del Departament d’Economia Aplicada de la Universitat de Lleida (UdL), membre del Consell Social de la Fundació iSocial, i membre del grup de recerca JOVIS.com que des de fa anys investiga el comportament del mercat laboral juvenil.

L’objectiu de la recerca és analitzar com ha afectat la crisi sanitària al mercat laboral dels més joves, “especialment en els sectors que han arribat a majors quotes de precarització i incidint en la desigualtat per gènere”, explica Cabasés. “També volem esbrinar quines estratègies han adoptat en aquesta situació sobrevinguda i si el fet de tenir estudis universitaris ajuda o no a obtenir millors contractes”, afegeix la professora de la UdL.

Per fer-ho, l’equip investigador utilitzarà tècniques quantitatives i qualitatives, és a dir, analitzarà dades sobre la vida laboral i altres estadístiques oficials, però també realitzarà entrevistes personalitzades i grups de discussió “per accedir a les experiències de les persones joves, especialment les noies, i les diferents situacions que estan vivint a partir de l’esclat de l’emergència sanitària”, destaca la coordinadora de l’estudi, que es durà a terme a Catalunya i la Comunitat Valenciana. “Són dos nuclis importants de població on l’impacte de la crisi ha tingut implicacions diferents”, assegura.

La recerca vol “incidir en el debat sobre el mercat de treball post-pandèmia, a curt termini, en relació a la situació de precarietat laboral juvenil en un marc de creixent digitalització de l’economia”, destaca Maria Àngels Cabasés. “Esperem obtenir una radiografia de com es perpetuen les desigualtats socials i els diferents rols laborals i socials que ocupen homes i dones joves davant un moment de crisi com l’actual”; així com formular “un conjunt de recomanacions per a afavorir l’ocupabilitat de les persones joves i contribuir a la seua emancipació econòmica en la millor de les condicions possibles”, destaca la professora.

En aquest sentit, el projecte contempla redactar “un catàleg de recomanacions per al desenvolupament de polítiques públiques de foment de l’ocupació de qualitat dirigides a les persones joves, prenent en consideració les situacions de desigualtat observades”. També una recopilació de casos de bones pràctiques “que el col·lectiu juvenil està implementant per a fomentar noves formes d’organització i d’activitat” i “recomanacions dirigides a la universitat i el conjunt d’agents econòmics i socials per a reduir els impactes negatius sobre l’ocupació juvenil i sota un enfocament interseccional”.

Actualitat

Llars compartides Nova entitat membre

Llars Compartides s’incorpora a la Fundació iSocial

L’entitat Llars Compartides, que promou un model d’envelliment digne i en companyia per a persones grans amb rendes baixes, s’incorpora com a nova membre de la Fundació iSocial
Persona usuària de Mifas a Girona

El Grup Mifas s’incorpora com a nova entitat membre de la Fundació iSocial

L’entitat gironina Grup Mifas aportarà la seva expertesa en l’àmbit de la discapacitat física com a nou membre de la Fundació iSocial
Jornada Anual Rehab-Lab

Primera Jornada Anual de la xarxa Rehab-Lab a Barcelona 

Hem acreditat els nous laboratoris de fabricació (FabLabs) de les 10 entitats d’arreu de Catalunya que s’han incorporat a la xarxa Rehab-Lab 
Notícia Fiare. Banca ética

iSocial i Fiare Banca Ètica enforteixen la seva aliança

La Fundació iSocial s’ha incorporat com a sòcia de la cooperativa Fiare Banca Ètica, en el marc d’un acord que també inclou una línia de crèdit per finançar els projectes d’iSocial i el patrocini de diverses publicacions de la nostra fundació.
L'equip d'iSocial al l'European Social Services Conference ESSC 2025, davant l'estand de Nidus

La Fundació iSocial assisteix a la European Social Services Conference (ESSC 2025) amb dues iniciatives que posen en valor la innovació social

La nostra app Nidus i el projecte Vincles Alt Pirineu-Aran contra la soledat no desitjada han sigut dues de les protagonistes de l’ESSC 2025