SEAP, programa per prevenir i gestionar el maltractament a les persones grans en situació de fragilitat
SEAP, programa per prevenir i gestionar el maltractament a les persones grans en situació de fragilitat
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Servei que fomenta el bon tracte cap a les persones grans en situació de fragilitat i assessora els professionals que actuen davant situacions de maltractament.
El SEAP (Servei Especialitzat d’Atenció a les Persones) basa la seva tasca en tres línies de treball. La primera és la prevenció, mitjançant l’assessorament i formació a professionals que treballen amb persones grans i amb persones en situació de fragilitat. La segona és la sensibilització social, gràcies a xerrades, tallers, actes i campanyes per fomentar la presa de consciència col·lectiva de la necessitat de defensar el bon tracte cap a les persones. També entren dins d’aquest àmbit les accions específiques dirigides a professionals, ciutadania, adults, infants i adolescents, gent gran i persones amb diversitat funcional. Finalment, la intervenció, que es basa en la coordinació d’actuacions amb els serveis socials i altres serveis municipals davant de situacions de maltractament a persones grans o a persones en situacions de fragilitat.
Els objectius del SEAP es fonamenten en millorar la qualitat de vida de les persones grans i de les persones en situació de fragilitat, garantir la prevenció, la detecció i l’atenció del no bon tracte i del maltractament a través d’un treball interdisciplinari i en xarxa amb els dispositius del territori. També en respondre a les necessitats reals dels professionals que atenen a les persones grans i a les persones en situació de fragilitat quan es detecten situacions de no bon tracte i/o maltractament.
També es pretén adequar la transmissió de la informació social, jurídica i mèdica essencial a la resta dels professionals per dissenyar un pla conjunt, donar resposta a les situacions reals de no bon tracte i/o maltractament de les persones d’aquests col·lectius i orientar i assessorar cada situació de forma individualitzada, coordinant els recursos públics i privats per facilitar l’atenció necessària.
Característiques de la innovació
Localització
Baix Llobregat
Col·laboradors / Finançadors
Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Direcció General de Famílies, Diputació de Barcelona
Gènesi
El servei s’inicia el juny de 2018 i es dirigeix a les persones grans i persones amb situació de fragilitat amb patiment emocional.
Nivell d’implantació
Durant l’any 2020, des del SEAP es van atendre un total de 76 casos, de 23 municipis diferents de la comarca del Baix Llobregat i es van obrir 17 casos nous. El SEAP ha estat reconegut com a millor iniciativa local en l’àmbit d’Atenció Social en la primera edició dels Premis de l’Associació Catalana de Municipis.
Banc d’innovacions