Moods, fomentar un bon ús de les pantalles entre els adolescents i joves

Publicacions Banc d’innovacions

Moods, fomentar un bon ús de les pantalles entre els adolescents i joves

Fundació Nous Cims i Fundació Adsis

moods 1

Projecte d’intervenció comunitària amb un abordatge integral per a prevenir els riscos en l’ús de les noves tecnologies entre els adolescents i joves i promocionar-ne els bons usos.


El Projecte Moods neix de la constatació que, en una modernitat governada per les xarxes socials i els mòbils que canvien la manera en què vivim i ens relacionem, les noves tecnologies suposen nous reptes i riscos –com ara l’addicció, el joc patològic, el grooming, el ciberbullying o l’aïllament social– que cal prevenir. Concretament, va destinat al grup d’adolescents i joves, com ja indica el nom del projecte: mood és la paraula anglesa que fa referència a l’estat anímic i és una expressió col·loquial molt estesa entre els joves.

El projecte es desenvolupa a través d’un conjunt de tallers i intervencions que tenen lloc a instituts d’educació secundària amb l’objectiu de fomentar el bon ús de les pantalles entre els alumnes. És sabut que l’ús que fan de les xarxes socials i les noves tecnologies és divers i pot tenir conseqüències en la salut mental. A través dels tallers, els participants reflexionen i prenen consciència sobre l’ús que fan de les pantalles. Així, el projecte posa al seu abast eines que els permeten identificar conductes de risc i addicció. A més, als tallers es fomenta el sentit crític –permetent reflexionar sobre els videojocs i les apostes online, per exemple–, es debat sobre els valors que es transmeten per xarxes i sobre la necessitat i importància de combinar l’oci virtual amb l’oci en viu. El projecte inclou un pla d’avaluació d’impacte que permet mesurar i valorar els canvis produïts entre les persones participants a través de qüestionaris.

El projecte s’ha implementat al barri d’Horta Guinardó, a Barcelona, i a Quatre Carreres, a València, on un equip de professionals ha impartit tallers als joves d’entre 12 i 16 anys dels centres de secundària dels barris. A banda de tallers en centres d’educació secundària, el projecte també contempla tallers de prevenció en entitats d’oci i temps lliure i formació a famílies i equips docents dels centres.

Banc d’innovacions

Aplicació de suport a la lectura

DiLoFácil, aplicació que facilita la lectura a persones amb discapacitats cognitives

DiLoFácil és una aplicació que fa més accessible la lectura a persones amb dificultats cognitives o a persones que necessiten algun suport per llegir
assistent virtual AIMA

AiMA, assistent virtual per combatre la soledat de persones grans

AiMA és una assistent virtual que ofereix acompanyament per combatre la soledat de les persones gran
Ulleres que faciliten la comunicació de persones amb dificultats auditives

LEION Hey, ulleres intel·ligents de reconeixement automàtic de veu

LEION Hey son unes ulleres que faciliten la comunicació de persones amb dificultats auditives
Imatge on una dona porta el menjar a una senyora en cadira de rodes

TalX, aplicació de missatgeria per a persones amb discapacitats motores

Aplicació de missatgeria inclusiva que facilita la comunicació entre persones amb discapacitat motora i les professionals encarregades de la seva cura
EMO eina que ofereix suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple

EMO, aplicació que proporciona suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple

EMO és una aplicació que proporciona suport emocional a les persones amb esclerosi múltiple
Coaching per a joves

Ready4life, aplicació de coaching per a joves

Ready4life és una aplicació de coaching anònima per ajudar joves a afrontar diferents problemàtiques mentals