Transformació digital dels Serveis Socials Bàsics
Transformació digital dels Serveis Socials Bàsics
Tesi doctoral “La transformació digital dels Serveis Socials Bàsics: un repte del present per al futur del món social”, dins del Programa de Doctorat de Treball Social de la Universitat Rovira i Virgili (URV)
(2021-2024)
La transformació digital és un dels grans reptes que avui afronten els Serveis Socials de les Administracions Locals. Una transformació necessària per adaptar-se a una societat en ràpida evolució i a una ciutadania cada vegada més digitalitzada, i que alhora pot actuar de palanca d’altres transformacions més profundes que els Serveis Socials també necessiten, com la personalització dels serveis, l’empoderament de les persones usuàries, l’agilització dels temps de resposta, la simplificació dels processos administratius o disposar de la informació necessària per a la gestió, la planificació o la prevenció.
Aquest és l’objecte de la tesi doctoral “La transformació digital dels Serveis Socials Bàsics: un repte del present per al futur del món social”, que s’emmarca en el Programa de Doctorat de Treball Social de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i que s’està desenvolupant des del maig del 2021 en col·laboració amb la Fundació iSocial.
La crisi de la Covid-19 ha accelerat els processos de transformació digital de tots els sectors de la societat, i en els Serveis Socials s’ha fet més evident que és una transformació imparable, dinàmica i no exempta de pors, dificultats i, fins i tot, contradiccions. Una transformació que ha de contribuir a fer avançar el sector en els canvis estratègics que necessita: uns models d’intervenció centrats en la persona i orientats a la dada, la personalització dels serveis, la simplificació administrativa, o la homogeneïtzació de processos, entre d’altres.
Els Serveis Socials del territori han de ser els protagonistes del seu particular canvi, i per mitjà d’aquesta tesi doctoral la URV i la fundació iSocial ofereixen a les Àrees Bàsiques l’oportunitat d’analitzar com afrontar aquesta transformació, i de fer-ho tenint en compte tots els agents implicats en la quíntuple hèlix: administracions, sector privat, món de la recerca, societat civil, i entorn territorial.
Objectius
- Detectar i analitzar les necessitats dels/les professionals, de les persones usuàries, de les organitzacions públiques i privades i dels agents tecnològics, en el procés de digitalització dels Serveis Socials dels ens locals per avançar en les transformacions estratègiques que el sector necessita.
- Establir espais de treball amb els diferents agents de la quíntuple hèlix (centres de recerca, administracions, empreses/tercer sector, persones usuàries i entorn territorial), per a co-idear millores i solucions que ajudin a la digitalització dels Serveis Socials municipals i comarcals des d’una mirada local i global.
- Identificar els reptes organitzacionals, professionals i ètics que aquest procés de transformació digital comporta, i aportar elements de reflexió i recomanacions per a la gestió d’aquest canvi en els equips locals de Serveis Socials.
Resultats esperats
Es preveu que la recerca tingui un impacte significatiu a nivell social (sobre les persones ateses pels Serveis Socials), organitzatiu (sobre els professionals i els equips de les Àrees Bàsiques de Serveis Socials), sistèmic (tant per al sistema de Serveis Socials com per als altres que hi interactuen), econòmic (des de la perspectiva de l’eficiència) i científic (aportant evidències en un àmbit emergent sobre el qual hi ha encara poc coneixement). Per això la recerca té un elevat potencial transformador sobre el sector dels Serveis Socials de Catalunya i també a nivell internacional, atès el seu caràcter transversal tant des de la perspectiva individual de les persones usuàries dels serveis (models d’atenció a la persona), com col·lectiva (model assistencial-organitzatiu).
Socis
Projectes de recerca